I samarbete med Zeta

Därför är medelhavsmat bra för kroppen!

Senaste årens snack om att "medelhavsmaten förlänger ditt liv" har väl inte undgått någon? Men vad är medelhavsmat egentligen - och varför är den så bra för kroppen?

Medelhavsmat handlar om att äta lite av allt. Grunden är mycket grönsaker och baljväxter, ljust kött som fisk och fågel samt nyttiga fetter.

Processat kött som köttfärs eller korv, samt rött kött hamnar längst ned på skalan, och bör ätas en eller max några gånger i månaden.

Prova den här himmelskt goda pastan med räkor, citron och tomat

Rätt sorts fetter är viktigt!

Medelhavsmaten är inte fettsnål, men kvaliteten på fettet är mycket viktig i matlagningen.

Medelhavskost består till stor del av fisk och skaldjur som förser oss med nyttig Omega-3. Men även fetter från oliver, nötter och mandlar är både nyttigt och ger god smak och karaktär till maten.

Zeta tipsar: Så väljer du rätt sorts olivolja. ​

Medelhavsmaten är okomplicerad

Enkelt, gott och nyttigt

Medelhavsmaten är okomplicerad och råvarorna går lätt att få tag på - var i världen man än befinner sig. 

Den balanserade kosten är hälsosam, men det är ingen diet - även om många går ner i vikt av maten. Maten ska just ses som en hälsosam och näringsrik kost som gynnar hela kroppen, både kortsiktigt och långsiktigt.Prova exempelvis halstrad lax med sedani och citronricotta - ljuvligt gott!​

Visste du att?

Det har forskats i flera år kring medelhavsmat. Runt om i världen står forskarna enade om att den hälsosamma och balanserade medelhavsmat tycks leda till minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, övervikt, demenssjukdomar och olika vanliga cancerformer.

Ät färgstark mat

Råvarorna i medelhavskosten har lågt energiinnehåll och ger ett stabilt blodsocker. Gröna livsmedel innehåller mycket antioxidanter. Bönor är mättande och har lågt GI och salladsblad, broccoli, sparris och avokado är bara några exempel  på den gröna mat som är bra för kroppen.

Röda råvaror  innehåller bland annat lykopen, som exempelvis tomater. Senare tids forskning på lykopen visar minskade risker för hjärt- kärlsjukdom och cancer. Värmer du upp tomaten blir antioxidanterna ännu mer effektiva, vilket gör tomatsås till en perfekt ingrediens!

Gula frukter och grönsaker skyddar huden, orangea innehåller betakaroten, lila (druvor, rödkål, blåbär) har starka antioxidanter och vita som lök, blomkål och vitlök stärker också immunförsvaret.

Kort och gott - ät färgstarkt! 

Visste du till exempel att Kretaborna är de som har minst fall av hjärt - och kärlsjukdomar i världen?

Prova Zetas goda recept Toskansk farrosoppa

Klicka här så får du massor av goda medelhavsrecept från Zeta!​

Vad räknas som medelhavsmat?

Frukt, bär och grönsaker

Fisk och skaldjur

Baljväxter (ärtor, bönor och linser)

Nötter, mandlar

Vinäger och olivolja

Fullkornsprodukter (pasta, ris och olika kornvarianter)

Ljust kött (fisk och fågel)

Mejeriprodukter (mozzarella, halloumi, fetaost, keso och yoghurt)

Goda gröna tillbehör

Gott med gryner

Vardagsmiddag!

Småplock & italienska förrätter

Festliga efterrätter