Zeta Toskansk Farrosoppazeta_logo_svg

Därför är medelhavsmat bra för kroppen!

Senaste årens snack om att "medelhavsmaten förlänger ditt liv" har väl inte undgått någon? Men vad är medelhavsmat egentligen - och varför är den så bra för kroppen?


Medelhavsmat handlar om att äta lite av allt. Grunden är mycket grönsaker, rotfrukter och baljväxter, kolhydrater från gryner och pasta, ljust kött som fisk och fågel samt nyttiga fetter från fisk och olivolja. Processat kött som köttfärs eller korv, samt rött kött bör bara ätas en eller max några gånger i månaden.

Men lika viktigt som maten och råvarorna är själva måltiden - att umgås och njuta av god mat tillsammans, gärna under en lång middag på flera timmar.


Till Medelhavet hör såklart fisk och skaldjur till, vilket är en mycket god källa till viktiga mineraler och fetter. Prova den här himmelskt goda pastan med räkor, citron och tomat 

Rätt sorts fetter är viktigt!

Medelhavsmaten är inte fettsnål, men kvaliteten på fettet är mycket viktig i matlagningen.

Medelhavskost består till stor del av fisk och skaldjur som förser oss med nyttig Omega-3. Men även fetter från oliver, nötter och mandlar är både nyttigt och ger god smak och karaktär till maten.

Så väljer du olivolja

Enkelt, gott och nyttigt

Medelhavsmaten är okomplicerad och råvarorna går lätt att få tag på - var i världen man än befinner sig. 

Den balanserade kosten är hälsosam, men det är ingen diet - även om många går ner i vikt av maten. Maten ska just ses som en hälsosam och näringsrik kost som gynnar hela kroppen, både kortsiktigt och långsiktigt.

Prova exempelvis halstrad lax med sedani och citronricotta - ljuvligt gott!

Visste du att?

Det har forskats i flera år kring medelhavsmat. Runt om i världen står forskarna enade om att den hälsosamma och balanserade medelhavsmat tycks leda till minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, övervikt, demenssjukdomar och olika vanliga cancerformer.

Ät färgstark mat

Råvarorna i medelhavskosten har lågt energiinnehåll och ger ett stabilt blodsocker. Gröna livsmedel innehåller mycket antioxidanter. Bönor är mättande och har lågt GI och salladsblad, broccoli, sparris och avokado är bara några exempel  på den gröna mat som är bra för kroppen.


Röda råvaror  innehåller bland annat lykopen, som exempelvis tomater. Senare tids forskning på lykopen visar minskade risker för hjärt- kärlsjukdom och cancer. Värmer du upp tomaten blir antioxidanterna ännu mer effektiva, vilket gör tomatsås till en perfekt ingrediens!

Gula frukter och grönsaker skyddar huden, orangea innehåller betakaroten, lila (druvor, rödkål, blåbär) har starka antioxidanter och vita som lök, blomkål och vitlök stärker också immunförsvaret.

Kort och gott - ät färgstarkt och försök få en regnbåge av färg på tallriken!

Visste du till exempel att Kretaborna är de som har minst fall av hjärt - och kärlsjukdomar i världen?

Vad räknas som medelhavsmat?

  • Frukt, bär och grönsaker
  • Fisk och skaldjur
  • Baljväxter (ärtor, bönor och linser)
  • Nötter, mandlar
  • Vinäger och olivolja
  • Fullkornsprodukter (pasta, ris och olika kornvarianter)
  • Ljust kött (fisk och fågel)
  • Mejeriprodukter (mozzarella, halloumi, fetaost, keso och yoghurt)

Vardagsmiddag!

ENKELT
Zeta Pastasallad med pesto och parmesan
ENKELT
Zeta Spaghetti alla Gricia
ENKELT
Zeta Piadina med fetaost, oliver och pesto
ENKELT
Zeta Piadina med pesto, mozzarella och örter
ENKELT
Lax i ugn med feta och oliver
ENKELT
Pappardini med kyckling och tomat
Risotto med svartrot
Linsbolognese
Spaghetti Carbonara med halloumi
Vegetarisk lasagne med linser
Spaghetti med Pesto Piccante
Linsbolognese
Artikel

12 smarriga vardagsrecept!

Vill du äta gott både till vardags och helg? Det behöver inte vara så krångligt alla...

ENKELT
Zeta Maccaronetti med tomat- och paprikasås
ENKELT
Zeta Linsgryta med tomat och fetaost
Zeta Surdegsmacka med svamp och örtröra
ENKELT
Zeta Pasta med mascarpone, valnötter och rucola
ENKELT
Zeta Pasta Linguine med ärter och zucchini
Zeta Toskansk Farrosoppa
Artikel

Därför är medelhavsmat bra för kroppen!

Senaste årens snack om att "medelhavsmaten förlänger ditt liv" har väl inte undgått...

Macaronnetti bolognese
Linguine med kapris och tomat
Pasta med räkor, citron och tomat
Spaghetti alle vongole
ENKELT
Vattenmelonsallad med fetaost
ENKELT
Hirsmixsallad med medelhavssmaker
ENKELT
Melonsallad med grillad halloumaki