Pasta med räkor, citron och tomatzeta_logo_svg

Därför är medelhavsmat bra för kroppen!

Senaste årens snack om att "medelhavsmaten förlänger ditt liv" har väl inte undgått någon? Men vad är medelhavsmat egentligen - och varför är den så bra för kroppen?


Medelhavsmat handlar om att äta lite av allt. Grunden är mycket grönsaker, rotfrukter och baljväxter, kolhydrater från gryner och pasta, ljust kött som fisk och fågel samt nyttiga fetter från fisk och olivolja. Processat kött som till exempel rökta charkuterier och rött kött bör ätas sparsamt, max 500 g i veckan är ett bra tips.

Lika viktigt som maten och råvarorna är själva måltiden- att umgås och njuta av god mat tillsammans. Låt måltiden ta tid och bli det som binder ihop vänner och familj. Det blir en stund där vi uppmärksammar varandra.


Till Medelhavet hör såklart fisk och skaldjur till, vilket är en mycket god källa till viktiga mineraler och fetter. Prova den här himmelskt goda pastan med räkor, citron och tomat 

Rätt sorts fetter är viktigt

Medelhavsmaten är inte fettsnål, men kvaliteten på fettet är mycket viktig i matlagningen.

Medelhavskost består till stor del av fisk och skaldjur som förser oss med nyttig Omega-3. Men även fetter från olivolja, nötter och mandlar är både nyttigt och ger god smak och karaktär till maten.

Så väljer du olivolja

Enkelt, gott och nyttigt

Medelhavsmaten är okomplicerad och råvarorna går lätt att få tag på - var i världen man än befinner sig. 

Den balanserade kosten är hälsosam, men det är ingen diet - även om många går ner i vikt av maten. Maten ska just ses som en hälsosam och näringsrik kost som gynnar hela kroppen, både kortsiktigt och långsiktigt.

Prova exempelvis halstrad lax med sedani och citronricotta - ljuvligt gott!

Visste du att?

Det har forskats i flera år kring medelhavsmat. Runt om i världen står forskarna enade om att den hälsosamma och balanserade medelhavsmat tycks leda till minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, övervikt, demenssjukdomar och olika vanliga cancerformer.

Ät färgstark mat

Råvarorna i basen på medelhavspyramiden har lågt energiinnehåll men innehåller en massa andra näringsämnen som är livsnödvändiga för oss, tex vitaminer, fibrer och antioxidanter. Många av vitaminerna och antioxidanterna är färggranna- så ät färgstarka grönsaker och försök få en regnbåge av färg på tallriken!

Vad karaktäriserar medelhavsmat?

  • Frukt, bär och grönsaker
  • Fisk och skaldjur
  • Baljväxter (ärtor, bönor och linser)
  • Nötter, mandlar
  • Vinäger och olivolja
  • Fullkornsprodukter (pasta, ris och olika kornvarianter)
  • Ljust kött (fisk och fågel)

Vardagsmiddag!

ENKELT
Zeta Snabb pasta med pesto och zucchini
Zeta Pastasallad med vispad fetaostdipp
Zeta Superenkel pasta med het tomatsås
Zeta Pasta Provencal med nötfärs
Spaghetti puttanesca
Zeta Italiensk grilled cheese sandwich
ENKELT
Zeta Pastasallad med pesto och parmesan
ENKELT
Zeta Spaghetti alla Gricia
POPULÄRT
Tre sorters piadina
ENKELT
Zeta Piadina med fetaost, oliver och pesto
ENKELT
Lax i ugn med feta och oliver
Pappardini med kyckling och tomat
Risotto med svartrot
Linsbolognese
Spaghetti Carbonara med halloumi
Vegetarisk lasagne med linser
Spaghetti med Pesto Piccante
ENKELT
Zeta Maccaronetti med tomat- och paprikasås
POPULÄRT
Zeta Linsgryta med tomat och fetaost
POPULÄRT
Zeta Vegetarisk auberginegratäng - Melanzane alla parmigiana
Zeta Surdegsmacka med svamp och örtröra
ENKELT
Zeta Pasta med mascarpone, valnötter och rucola
Macaronnetti bolognese
POPULÄRT
Spaghetti alla puttanesca
Linguine med kapris och tomat
Pasta med räkor, citron och tomat
Spaghetti alle vongole
ENKELT
Vattenmelonsallad med fetaost
Hirsmixsallad med medelhavssmaker
Melonsallad med grillad halloumaki