Het röra på gröna ärtor

Gröna proteiner - våra 8 bästa recept

En vanlig myt är att enbart kött innehåller tillräckligt med protein som behövs för att bygga muskler, få energi och hålla kroppen frisk. Faktum är att det finns flera vegetabiliska råvaror som är bombade med protein varav några till och med innehåller ALLA nio essentiella aminosyror, så kallad fullvärdigt protein. Här har vi listat 8 gröna proteinkällor och tillhörande recept som kommer få både dig och den skeptiske köttätaren på fall.

1. Bovete

Bovete har ingenting med vanligt vete att göra utan är en ört vilket gör den naturligt glutenfri. Det fiffiga med bovete är att den finns i flera varianter så som hel, krossat, flingor och mjöl, den går därmed att byta ut mot det mesta i bak- och matväg. Prova att t.ex byta ut ris mot helt bovete eller vanligt mjöl mot bovetemjöl i brödet.

2. Quinoa

Quinoa är också en glutenfri ört och kallas för ”det perfekta proteinet" då det innehåller alla nio essentiella aminosyror. Den finns bl.a i färgerna vit, röd och svart. Likt cous cous, pasta eller bulgur passar quinoa utmärkt till matiga sallader, soppor eller som innehåll till dina vegetariska biffar.

3. Tofu

Tofu är en sojabönmassa gjord på koagulerad sojamjölk vilket gör den naturligt laktosfri. Den påminner om ost i konsistensen och finns som mjuka eller hårda varianter. Marinera, stek, skiva upp och använd istället för kyckling eller kött i grytan eller woken. Du kommer inte att ångra dig!

4. Baljväxter

Baljväxter är ett samlingsnamn för ärtor, kikärtor, bönor, linser och jordnötter. Dessa är fullproppade med proteiner och utgör en perfekt bas till dina krämiga röror eller mustiga grytor och gratänger.
Sponsrat innehåll

5. Frön

Små frön som sesam-, lin-, vallmo-, solros-, och chia ska inte underskattas! Dessa superfrön innehåller massvis av protein och blir extra gott i pudding, knäckebröd, energibars eller som strössel på din smoothie och frukostgröt.

6. Nötter och nötsmör

Nötter som mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, pistage och macadamianöt är grymma proteinkällor till alla måltider. Starta dagen med yoghurt toppad med en crunchig nötmix eller varför inte avsluta kvällen med mandelsmörfyllda dadlar? Mums!
Sponsrat innehåll

7. Hampa

Hampa är en ört med lite besk och nötig karaktär. Den är supergod att ha i smoothien eller som extra strössel och krydda ovanpå salladen eller soppan.

8. Seitan

Seitan är gjort på vetegluten och kallas "mock chicken" eller "mock duck" på engelska då den påminner om just anka och kyckling i konsistensen. Precis som vanlig kyckling går den utmärkt att steka, grilla, fritera och mycket mer.

Fler goda recept med gröna proteiner