Köket en av tre finalister till Livsmedelspriset 2025
Så här lyder juryns nominering för Köket som finalist:
”Med sin vision ”Inspiration och matglädje för alla” har Köket.se blivit en viktig kraft inom svensk matkommunikation. Genom att på ett innovativt sätt kombinera mat med digital utveckling och branschöverskridande samarbeten inspirerar Köket inte bara svenska folket – utan skapar också nya möjligheter för hela livsmedelsbranschen att växa. Köket har gjort det enkelt och roligt att laga riktigt god, näringsrik och hållbar mat i hemmet. Med recept, artiklar, onlinekurser och rörligt innehåll från populära kockar har Köket sänkt trösklarna och breddat tillgången till matinspiration för alla. Samtidigt lyfts svenska råvaror, säsongsmat och mathantverk – vilket stärker svenska producenter och främjar medvetna val hos konsumenterna. Köket är även en dynamisk plattform där livsmedelsaktörer får möjlighet att synas i inspirerande sammanhang – genom kampanjer, receptsamarbeten och rörligt innehåll i både digitala och traditionella kanaler. Med stark räckvidd i egna kanaler skapas unika förutsättningar att sprida budskap på ett relevant, trovärdigt och engagerande sätt till en bred publik. Genom sitt långsiktiga arbete med att inspirera, informera och inkludera har Köket visat hur nytänkande kan driva hela livsmedelskedjan framåt och stärka dess konkurrenskraft.”
– Det känns fantastiskt att vi uppmärksammas för vårt arbete med att inspirera och bidra till att utveckla livsmedelsbranschen. Det är ännu ett bevis på att vi skapar värde både för våra användare och annonsörer, säger Fredrik Larsson, chef för Köket.se.
I september avgörs vem som vinner Livsmedelspriset, ett av branschens allra finaste pris som delas ut för 61:a gången. Vinnaren får motta priset under festliga former på banketten på Livsmedelsdagarna i Tylösand i september.
– De är tre helt olika företag och personer som var och en på sitt sätt gör ett fantastiskt jobb i att utveckla branschen. Vi tycker verkligen att innovation, hållbarhet och tradition speglar finalfältet. säger Cecilia Öster, verksamhetsledare för nätverket Livsmedel i fokus.