Köttbullar - bakgrundKöket logo

Svenska folkets matvanor - Vad vi äter, varför vi äter som vi gör och hur våra matvanor förändras

Årets matundersökning visar att maten fortfarande spelar en viktig roll och bidrar med både trygghet och gemenskap i en tid som präglas av oro och osäkerhet i omvärlden. Svenskarnas matvanor är i stort sett desamma som tidigare, men några tydliga förändringar syns: asiatisk mat blir allt mer populär och är snart lika omtyckt som italiensk, matpriserna fortsätter påverka våra matval, och klimatfrågan har blivit mindre viktig.

Ladda ner hela rapporten här

Svensk husmanskost och klassiska italienska rätter som spaghetti bolognese, lasagne och pizza är fortfarande de mest populära på middagsbordet. Den asiatiska maten fortsätter att öka i popularitet och är nu nästan lika populär som den italienska. På frågan om vad man spontant förknippar med ”riktigt god mat” svarar majoriteten kött, följt av pasta och kyckling.

Matlagningsintresset är fortsatt starkt. Sju av tio uppger att de är intresserade eller mycket intresserade av matlagning, och nio av tio vill lära sig mer – framför allt om asiatisk mat, nya smakkombinationer och smarta genvägar i köket. Middagen ses av de flesta som något positivt – både som ett roligt tillfälle att laga mat och som en stund att samlas med familj och vänner.

Att middagen är god och något hela familjen gillar är allra viktigast, och en självklarhet. Samtidigt har både priset och enkelheten blivit allt viktigare faktorer när vi planerar och lagar mat. Hälsa påverkar matvalen till viss del, medan att måltiden ska vara bra för miljön har minskat i betydelse över tid.

Inspirationskällorna för matlagning och bakning är många. Matsajter är populärast, följt av tips från familj och vänner samt sociala medier. Google är ofta startpunkten för receptsökningar, medan Instagram fortsätter att öka i betydelse. Bland yngre är TikTok den främsta plattformen.

Den breda användningen av olika medier visar att olika typer av innehåll är relevanta vid olika tillfällen. AI har också börjat göra sitt intåg i köket, men användningen är fortfarande låg. Endast 6 % uppger att de använder AI-tjänster såsom ChatGPT för matrelaterad information, främst för att få tips om hur specifika råvaror kan användas.

De ökade matpriserna fortsätter att påverka svenska folkets matvanor och vad som hamnar på tallriken. Drygt fyra av tio säger att de väljer bort vissa matvaror som blivit för dyra – främst nötkött, fläskkött, fisk och skaldjur. De högre priserna har samtidigt en positiv bieffekt: matsvinnet minskar, och många säger att de slänger mindre mat för att minska sin klimatpåverkan.

Majoriteten planerar sina måltider för veckan innan de handlar och är mer medvetna om vilka matvaror de väljer. De handlar mer än tidigare på rabatt och erbjudanden, och de flesta föredrar fortfarande att handla i fysiska butiker. Endast en av tio uppger att de alltid eller oftast handlar mat på nätet.

De flesta lagar middag hemma fem eller fler gånger i veckan. Kyckling, kött och mejeriprodukter är vanliga inslag, medan en av tre äter vegetariskt till middag ibland. Grönsaker ses som en självklar del av en hälsosam måltid och är den matvara som flest förknippar med hälsa. Hälsoskäl är också den vanligaste anledningen till att välja vegetariskt, medan det främsta orsaken till att avstå är att man inte tycker vegetariskt smakar gott.

Vi hoppas att årets undersökning bidrar med nya insikter om svenska folkets matvanor. Undersökningen bygger på en enkät med frågor som besvarats av ett representativt urval av Sveriges befolkning.

Ladda ner hela rapporten här