Köket-bakgrund-2Köket logo

Vad svenska folket inspireras av, handlar och äter idag och i framtiden

Kökets matundersökning 2023

Det finns fortsatt ett stort intresse för matlagning hos svenska folket. Mat är mer än bara en nödvändighet, det skapar ett socialt sammanhang, gemenskap och är lustfyllt. Middagen är för de flesta något positivt, ett tillfälle att fylla på med bra energi och att samlas med familj och vänner.

Inspirationskällorna är många när det gäller matlagning och bakning, de populäraste är tips från vänner/familj och matsajter. Google är den naturliga startplatsen för många som sedan söker sig vidare till matsajter, Youtube och sociala medier för mer inspiration, recept och annan information. Därefter kommer inspirationskällor så som kokböcker och matprogram. Den stora bredden i olika medier visar på att olika typer av innehåll och kanaler är relevanta vid olika tillfällen.

Så vad påverkar oss i valet av mat varje dag? Att middagen ska vara god och något hela familjen gillar är allra viktigast och en självklarhet, men även av att den är till ett billigt/bra pris och att den är enkel/snabb att laga påverkar allt mer. Svensk mat/husmanskost är det allra flest anser vara “riktigt god mat”.

Ökade matpriser har idag större påverkan än någonsin på svenska folkets matvanor och vad det blir till middag. Fler än häften svarar i undersökningen att de väljer bort vissa typer av matvaror som anses blivit för dyra. Nöt- och fläskkött, skaldjur och fisk är de matvaror som flest väljer bort.

De flesta planerar veckans måltider innan de handlar och det finns en ökad medvetenhet om vilka matvaror man väljer. Rabatter och erbjudanden är en allt viktigare del i planeringen av veckans måltider. De allra flesta handlar fortfarande i fysisk butik, färre än 10% handlar alltid eller oftast på nätet. Många handlar i flera olika butiker och Ica har tappat en del andelar till de andra dagligvaruhandlarna.

De ökade matpriserna har även den positiva effekten att allt fler slänger mindre mat, vilket är det som flest svarar att de gör för att minska sin klimatpåverkan. En av fyra svarar att de har för avsikt att äta mer av mat som har mindre klimatpåverkan. Ungefär lika många svarar att det har för avsikt att äta mindre av nöt- och fläskkött.

Det finns ett stort intresse för hälsosam mat och en av tre personer har för avsikt att äta mer av mat som är bra för hälsan. Som hälsosam mat toppas listan av grönsaker och näringsrik kost.

Maträtter som lasagne, spagetti med köttfärssås och pizza är de som flest tycker är “Riktigt god mat”. Så det finns en del kvar att göra i omställningen till mer hälsosamma och klimatvänliga måltider.

Ladda gärna ner hela undersökningen här

Mer om Kökets erbjudande hittar du här