Ät GI-rätt med kokt potatis

Om du vill fortsätta att äta GI-rätt även på sommaren går det bra att äta potatis. Speciellt färskpotatis är bra för den som vill hålla blodsockret på en jämn nivå. Ola Lauritzson har skrivit många böcker om GI och driver sajten GI-viktkoll.

– Visst kan man äta potatis även om man följer GI-dieten. Det bästa är dock om potatisen är kokt – den får inte friterad, stekt, gratinerad, mosad eller tillagad på annat sätt. Ju lösare potatisen görs, desto mer förstörs stärkelsen i potatisen och det är det man ska akta sig för, säger Ola Lauritzson.

Det absolut bästa är dock om du kokar potatisen, låter den svalna och sedan använder den i potatissallad eller liknande. Då hakar stärkelsen ihop sig igen och på så sätt minskar GI-värdet på potatisen igen. För att då göra helt rätt, ska man gärna äta sin potatissallad på franskt sätt, det vill säga med olja, vinäger, kapris och fransk senap. Även vinägern minskar nämligen också GI-värdet på den mat du äter.

– Fast om man är i fas 1 av sin GI-diet ska man försöka undvika även potatis, eftersom man då försöker undvika att kroppen får i sig allt för mycket kolhydrater, säger Ola.