Nyhetsmorgon

Nyhetsmorgon 2016
Foto: Andreas Lundberg/TV4
Nyhetsmorgon logo

Middagstips, bakverk och trendig mat från kockar som besöker Nyhetsmorgon. Här finns recepten!

I Nyhetsmorgon i TV4 får du tips på goda rätter från kända kockar och kokboksförfattare. 

Ibland kommer recepten från senaste sändningen in senare under dagen. Vi lägger ut recepten så snart vi fått in dem från kockarna. Hör gärna av dig till koket@tv4.se om du saknar något!

Recept från Nyhetsmorgon

Även om det inte står så på våra bokomslag eller på vår blogg, så har vi sedan starten haft som mål att göra grönt sexigare. Vi vill få fler att äta grönsaker genom att visa hur vackra de är och hur underbart de smakar. Vi tror att denna smoothie visar just det. Den är fullsmockad med grönkål och avokado men smakar ändå väldigt sött och fruktigt och ser dessutom ganska fantastisk ut med sina olika lager. Den skulle lika gärna kunna utgöra desserten vid en finare middag, som serveras till frukost en grå tisdagsmorgon – så mångsidig och lättgjord är den! /Green kitchen stories
Spara
Denna flytande version av den klassiska jordnötssmör- och syltsmörgåsen är en ren uppenbarelse! Den är lätt att göra och löjligt läcker. Jordgubbarna skapar en vacker, marmorerad effekt, medan limen bidrar med en fräsch twist. Det kanske verkar enklare att bara slänga ner jordgubbarna i mixern tillsammans med övriga ingredienser, men var vänlig och respektera lagren, det är de som tar den här milkshaken till nya höjder. /Green kitchen stories
Spara
WOW
Grön återfuktare efter konditionsträning. Selleri har antiinflammatoriska egenskaper och är en viktig natriumkälla, medan bananer är rika på kalium och spenat innehåller mycket magnesium – och samtliga är elektrolyter som du förlorar när du svettas. Tillsammans med det återfuktande kokosvattnet och proteinet från ärtpulvret är de perfekta ingredienser för att hjälpa kroppen att återhämta sig och bli återfuktad efter ett träningspass. Limen och ingefäran ger smaken ett friskt lyft. /Green kitchen stories
Spara
Att vi bor i ett land med olika årstider innebär att vi under vintermånaderna nästan enbart har tillgång till importerade frukter och grönsaker. Därför ser vi alltid till att fylla frysen med massor av svenska bär så att vi åtminstone kan göra läckra smoothies året runt. Bär har låg sockerhalt, innehåller massor av antioxidanter (som skyddar våra celler från skador orsakade av fria radikaler) och är en av våra favoritingredienser, inte bara i smoothies. I den här smoothien använder vi helt enkelt en påse med blandade bär (oftast en blandning av jordgubbar, hallon, blåbär och svarta vinbär) tillsammans med en avokado för krämighet, ingefära för lite sting, apelsin som sötning och fänkål för sina nyttiga renande egenskaper. Men det betyder inte att den smakar nyttigt, bara väldigt fräscht! Du kan alltid tillsätta en banan om du föredrar en sötare smoothie. /Green kitchen stories
Spara
Vår kylda smoothieversion av en morgoncappuccino innehåller dadlar för sötma, en aning kakao och lite havregryn för att göra den tjockare och mer mättande så att du står dig längre på den. Den är en ren njutning att dricka och har en mycket rund smak. Vi lämnar lite spelrum här för mängden espresso och dadlar så att du kan göra den så stark eller söt som du vill. Varma sommarmorgnar fyller vi våra glas med is innan vi häller över smoothien och får då en läcker variant på iskaffe. /Green kitchen stories
Spara