Materialspecifikation

All creatives, URLs and tracking should always be secure (HTTPS).


Standard dimensions

For all standard formats we accept the following formats: JPG, GIF, PNG, Third-party script, HTML (please follow the HTML specification from Google Ad Manager https://support.google.com/campaignmanager/answer/3145300)

Panorama
980x120, 980x240 980x300 980x480 980x600 px Max weight: 150kb

maxetise-desktop

Outsider
160x600, 300x600, 250x600 px Max weight: 150kb
Mobile panorama 320x320, 320x480 Max weight: 100kb

Adnami top scroll

Adnami Creative Specification

Desktop image
2560x1440px
Max weight: 500kb
Creative tester: https://preview.adnami.io/creativetest?sz=desktop-topscroll

Desktop Video
16x9 aspect ratio
Max weight: 2000kb
Creative tester: https://preview.adnami.io/creativetest?sz=desktop-topscroll-video

Mobile image
812x812px
Max weight: 200kb
Creative tester: https://preview.adnami.io/creativetest?sz=mobile-topscroll

Mobile Video
9x16 aspect ratio
Max weight: 2000kb
Creative tester: https://preview.adnami.io/creativetest?sz=mobile-topscroll-video


Nyhetsbrev Display

Dimensioner:
Panorama: 620 x 300
Stödda filformat är: JPG, GIF, PNG, material måste levereras med mätbar länk
Maxvikt: 150 kb


Allmänna riktlinjer

HTTPS

Alla referenser och anrop till externa resurser ska vara absoluta och hämtas över SSL/TLS, vilket innebär att de ska inledas med https://
Använda domäner måste ha giltiga SSL-certifikat.

BROWSERS

Annonserna ska fungera i alla aktuella versioner av nedan listade webbläsare, vilket testas och säkerställs av annonsproducenten:

  • Edge
  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Safari
  • Opera
  • Google Chrome

LJUD

  • Ljud får endast aktiveras vid klick – ej mouse-over.
  • Ljudet måste ha en på-/av-knapp.

MATERIALINLÄMNING

  • Material ska vara Köket tillhanda senast:
  • 3 arbetsdagar innan kampanjstart för vanliga annonsformat
  • 5-15 arbetsdagar innan kampanjstart för specialformat
  • Materialet mailas till säljaren

Vid sen materielleverans kan inte önskat startdatum garanteras.

Övriga materialkrav

  • Annonsproducenten ansvarar för materialets funktionalitet och utformning.
  • Materialet får inte utformas på så sätt att annonsen kan misstas för redaktionellt innehåll.
  • Materialet får inte innehålla kod som kan vara skadlig för användaren.

HTML5 – Klickmätning

Här kan du läsa om clickTAG och HTML-material: https://support.google.com/admanager/answer/7046799?hl=en

HTML5-material

GENERELL INFORMATION

  • Animering av element får inte överstiga 30 sekunder.
  • Material måste påbörja rendering av visuella element inom 0,5 sekunder.
  • Genomsnittlig processoranvändning ska vara maximalt 30%, med maximal topp på 60%.
  • Maximalt antal anrop (requests) är 15 st per annonsmaterial.
  • Materialets huvudfil ska döpas till index.html.
  • Relativa sökvägar ska användas till resurser och filer i materialet.
  • Referenser till externa resurser1 ska vara absoluta och starta med https//: och måste stödja SSL/TLS.
  • Det är inte tillåtet förhindra scroll2.
  • JavaScript console-metoder är inte tillåtna.
  • Geo Location och liknande Web API:er som kräver användares godkännande får enbart användas efter användarinteraktion.
    1 Så som CDN och externa fontbibliotek.
    2 Använd inte touchstart som trigger för interaktion (eftersom touchstart triggas vid scroll)

FILSTORLEK

Vi mäter materialens totala vikt eftersom HTML5 består av flera olika resurser och kontrollerar hur varje resurs laddas in och i vilken ordning.
Filstorleken beräknas på alla resurser inklusive spårningsskripts, JavaScript- bibliotek, font-filer, stilmallar etc.
Ni kan välja att använda vitlistade CDN:er, men dessa kommer att räknas in i den totala filstorleken på materialet.
Viktigt: Om ert material kräver att gränsen överskrids, kontakta Adops i god tid.
Notera att mätskript och skript från 3:e-part så som Google, Sizmek och Adform räknas in som en del av totalvikten. Det innebär att man som annonskreatör inte kan använda lika mycket av totalvikten till annonsmaterialet när man levererar annonser med mätskript eller levererar via 3:e-part, då mätskriptet och/eller 3:e-partskriptet kommer ta delar av totalvikten.
Kom ihåg att det är fullt möjligt att ladda in extra resurser efter användarinteraktion. Dessa resurser räknas inte in i de totala initiala storleksbegränsningarna.

PRESTANDA

  • Tv4 testar allt material enligt specifika parametrar. Material som blir underkänt i testerna kommer ej godkännas.
  • Försök använda CSS för animationer så långt det går istället för JavaScript- bibliotek.
  • Animera aldrig gömda element.
  • Försök få ner antalet anrop.
  • Undvik att ladda in tungt material som t ex video innan användarinteraktion.

STRUKTUR, PAKETERING OCH LEVERANS

Eftersom HTML inte kan komprimeras och levereras till en enda fil så är det viktigt att beakta filstrukturen.

Materialet bör baseras på en index-fil som ska heta index.html.

Detta är huvudfilen som kommer att laddas in först och initiera andra komponenter som t ex CSS- och JavaScript-filer. Nödvändig kod för clicktracking ska också ingå i index.html-filen.

Vid leverans av flera annonser ska dessa paketeras i individuella zip-filer.