Vegan

Veganrecept och tips på vad du kan ersätta råvaror med om du vill äta helt vegetabiliskt.

Vad ska jag ersätta med?

Till färssås: sojafärs (finns fryst eller torkad), smulad stekt tofu, linser eller mosade bönor.

Till grytor, grillspett och wok: torkade sojabitar, sojastrimlor, tofu, tempeh, seitan, kinafärs, tzay, rökt tofu (till korvgryta).

Filéer, stek eller schnitzel: torkade sojafiléer, tofu, tempeh, seitan, fryst tofuschnitzel, portabellosvamp (stek eller grilla den)

Hamburgare/biffar: skivad tofu, tempeh, hemmagjorda eller färdigköpta biffar av tofu, bönor, linser eller grönsaker.

Köttbullar: falafel eller bollar på grönsaker, linser eller bönor.

Risk för näringsbrist?

Att äta vegankost kräver kunskap om vilka näringsämnen vibehöver och vad maten innehåller. Se till att du får i dig tillräckligt med vitamin B12 och D, selen, kalcium, järn och zink samt alfa-linolensyra men var uppmärksam också när det gäller jod, och riboflavin (vitamin B2). Läs fler råd till vegetarianer och veganer på Livsmedelsverkets hemsida

Läs mer

Populära recept: Vegan

Senaste recepten: Vegan