Ulrika Davidssons sötningsskola

Bakverk brukar alltid innehålla en massa socker och vetemjöl och det ställer ju till problem om man vill hålla nere på kolhydrater och sötsaker. Det är dock ett minne blott för nu finns det nya sätt att baka dina sommartårtor med gott resultat och du kan äta dem med gott samvete!

Jag bakar sällan med vete, som är vårt vanligaste sädeslag när vi bakar. Tyvärr är dagens vete så förädlat och innehåller mindre näring än andra sädeslag. Vete har också ett högt GI vilket medför att det påverkar blodsockret negativt. Många människor är i dag känsliga för vete och får problem med magen och då finns det andra alternativ. Som ersättning köper jag kokosmjöl, mandelmjöl, hasselnötsmjöl och bakar med samma resultat. Dessa produkter finns i vanliga butiker och står i hälsohyllan under varumärken som till exempel Risenta.

Det finns flera alternativ till socker att använda när du lever GI-smart. Jag använder följande sorter i mina recept och dessa finns i välsorterade butiker eller går att beställa på nätet.

Stevia är ett naturligt sötningsmedel som ger en minimal höjning av blodsockret. Stevia utvinns från en planta som växer i Syd- och Centralamerika, USA, Israel, Thailand och Kina. Den innehåller inga kolhydrater och och är 10-30 gånger sötare än socker, men är nästan helt utan kalorier Dessutom påverkar stevia inte blodsockret. Stevia tål höga temperaturer och kan användas i maträtter, bakning och desserter.

Sukrin/Sötin är en 100 procent naturlig och många gånger ekologisk produkt, baserad på sockeralkoholet Erythritol som finns naturligt i bland annat päron, meloner och svamp. Sukrin går att använda i bakning och ser ut som vanligt socker, liten bismak dock. Påverkar inte blodsockret och har GI 0

Kokossocker kommer från kokosblomman och odlas på Java i Indonesien. Smakar kola och är ett hälsosamt alternativ till socker. Går att använda i all slags bakning och i maträtter. GI-värdet ligger på låga 35 och det innehåller höga mängder antioxidanter.

Honung ett av våra äldsta sötningsmedel och är helt naturligt. Energiinnehållet är detsamma som hos vanligt socker men är mer naturligt och innehåller mycket vitaminer och mineraler. Gott att använda i bakning, på yoghurt, i matlagning eller i te. Har ett GI-värde på cirka 55.

Agavesirap kommer från en kaktus och ger en minimal höjning av blodsockret. Smakar utmärkt som smakbärare i desserter, bakverk och matlagning.

/Ulrika Davidsson