Jamie Olivers 5 bästa tips till barnfamiljen!

Visst känner vi alla igen oss i vardagsstressen mellan jobb, förskola, skola och aktiviteter? Däremellan ska man hinna laga mat också. Vi fick en terapistund i ämnet med fembarnspappan Jamie Oliver! Kolla in hans bästa tips för bättre vardagsmat och ett smakprov ur nya kokboken Supermat för familjen.

Det är lätt att det - allt som oftast - blir makaroner och köttbullar, potatismos och korv, falukorv eller i bästa fall spaghetti och köttfärssås mitt i veckan. Att sedan lägga till lite matvägran från familjens småttingar kan få vilken trött förälder som helst att gå i spinn!

Och vem är inte bättre på att berätta om barn och hälsosam vardagsmat än nyblivna fembarnspappan Jamie Oliver, som precis släppt sin senaste bok "Supermat för familjen"? 

Har din attityd kring mat ändrats sedan du blev den "nakna kocken" för 20 år sedan?

- Nej egentligen inte. Kärlek och omsorg är fortfarande den bästa ingrediensen, därför kan alla laga mat - oavsett bakgrund! Jag vill inte att folk ska vara rädda för att laga mat - gör din grej!

Jag säger bara - glöm perfektion! Bara att du bryr dig visar att du är en fantastisk förälder! 

Har du något tips till barnfamiljer som vill slippa trist vardagsmat som makaroner och korv?

- Det är inte lätt att vara förälder idag. Du ska vara kock, pr-person och marknadsförare och parera skräpmaten i tv, radio, internet - ja precis överallt! Och min familj är precis som alla andra, endast 3 av 10 middagar hemma hos mig blir helt godkända av mina barn. Jag säger bara - glöm perfektion! Bara att du bryr dig visar att du är en fantastisk förälder! Jag älskar till exempel rester, middagen blir ofta mer avslappnad och man får mer tid att umgås.

I min nya bok visar jag med enkla tips och tekniker hur du förvandlar klassiska vardagsrecept till nyttiga.

Prova Jamies supersmarriga spaghettikaka, perfekt om du fått alldeles för mycket mat över. Eller kyckling på en pinne med ärt- och myntacouscous.

Vad är skillnaden med din nya bok "Supermat för familjen" och dina andra böcker?

- Ska jag vara helt ärlig var den här boken inte speciellt kul att göra. Det var ett riktigt hårt jobb, näst intill en mardröm! Jag har förvandlat vanliga, rätt onyttiga familjerätter till näringsrika vardagsrecept. Att göra den här boken har varit som att gå till domstol där jag måste försvara varje rätt. Men jag är jättestolt över boken, som jag även fotat själv. Varje recept har en näringslista med innehåll av socker, salt, kalorier, fett, mättat fett, protein, kolhydrater, fibrer och portioner frukt och grönt. Boken passar en diabetiker lika bra som barnfamiljen.

Många vill gå ned i vikt, ändra livsstil eller bara äta bättre mat. Vad är hälsosam mat för dig?

- Generellt skulle jag säga: ät mer frukt, grönsaker, bönor och nötter. Färgrika grönsaker är bra. Och blanda upp dina kötträtter med grönsaker, min favoritburgare består exempelvis av hälften kött och hälften grönsaker.

Ge oss dina fem bästa tips hur man ska få barnen att äta mer frukt och grönt!

1. Ställ fram sallad 10 minuter innan middagen. Om de är tillräckligt hungriga brukar de oftast hugga in på den medan de väntar.

2. Skär grönsakerna i roliga former eller ge dem roliga namn!

3. Ge inte upp. Du är deras förebild även när det kommer till mat. Om de säger nej 19 gånger så kanske den 20:e gången blir ett ja.

4. Om barn odlat eller lagat något själva kommer de förmodligen att äta det sedan.

5. Ditt barn är inte vuxen, ge det fria tyglar. Fokusera på vad barnet gillar och inte på vad det ogillar.

8 goda recept ur Jamies bok "Supermat för familjen"