Vanliga frågor om Kökets box

Vad innehåller Kökets box?

Kökets box innehåller runt 8 till 10 produkter till ett värde av ca 190 kr, ibland mer. Det är olika typer av livsmedel, en del kan du äta eller dricka direkt, andra är ingredienser till mat och bakning. Boxen kan också innehålla köksartiklar du kan använda inom matlagning, köksrengöring, bakning och dukning. Med produkterna skickar vi med inspirerande tips och recept på hur du kan använda dem. Boxen innehåller ingen färdig måltid, den innehåller istället varierande produkter att använda i köket.

Har Kökets box någon särskild inriktning eller tema?

Kökets box försöker följa säsong och aktualitet så att innehållet inspirerar dig när du som bäst behöver det.

Hur ofta kommer Kökets box?
Kökets box kommer ut 11 gånger per år. Juli månad tar vi sommarpaus. 

När kommer Kökets box?

Kökets box kommer under andra hälften av månaden. Om du har beställt prenumerationen sent i månaden så kan den komma med vår andra leverans som sker mot slutet av månaden.

När du beställer ser du om det är innevarande månads box eller om det blir nästa månads box som blir din första. 

Hur fungerar den löpande prenumerationen?

Vid beställning av prenumeration ser du vilken som blir din första box. Vanligtvis får du boxen i slutet av den månad som du beställer. Det händer att den säljer slut och då kommer boxen istället under andra halvan av kommande månad.

Därefter kommer det en box varje månad (förutom i juli) så länge du har kvar din prenumeration. Boxen levereras till ditt valda utlämningsställe. När du hämtat ut din box är det bara att se fram emot den spännande öppningen och börja testa! 

Det tillkommer ingen frakt och du kan säga upp boxen när du önskar. Sista boxen som levereras blir den månad som du säger upp boxen.

Ta gärna hjälp av vår redaktions tips på vad du kan göra med produkterna. I boxen finns ett Boxzine där vi ger tips och inspiration. Vi blir glada om även du delar med dig av dina bästa tips! Märk inlägg med #köketsbox så kan vi ta del av dem.

Ett par veckor efter att du har fått din box så ger vi dig sedan möjligheten att recensera de produkter som du har fått testa. Det hjälper oss att göra ännu bättre boxar framöver.

Följ oss även på facebook för fler tips och tävlingar. Där heter vi Kökets box.

Hur fungerar löpande prenumeration med betalning var 3:e eller 6:e månad?

Prenumerationer fungerar som den löpande med den skillnaden att du betalar var tredje eller sjätte månad. Du betalar då för hela perioden, d v s tre eller sex månader. Betalningen sker i början av varje period i anslutning till att boxen levereras. Om du avslutat din prenumeration senast den sista i den månad som box tre respektive box sex levereras så kommer det inte någon mer box. Annars förlängs prenumerationen löpande med tre respektive sex månader. 

Hur gör jag för att logga in på Mina sidor?

I samband med köpet av Boxen skapas ett Prenumerationskonto. I orderbekräftelsen som skickas ut i samband med ditt köp finns länk och instruktion hur du anger ett eget lösenord (”Inloggningsuppgifter”)”. Den mailadress som du använder för prenumerationen är ditt användarnamn.

Hur gör jag för att avsluta eller pausa en prenumeration?

På Köketsbox.se kan du Logga in och själv hantera din prenumeration. Då kan du pausa eller avsluta din prenumeration. Det går att pausa fram till den första vardagen i en månad, därefter aktiveras din prenumeration och pausningen gäller först från nästkommande månad. 

Användarnamn är den mailadress som du har ansluten till prenumerationen. Väljer du att avsluta din löpande prenumeration så blir den månad du säger upp din box den sista. Det innebär att den månad som du säger upp prenumerationen blir den sista som du får en box. Säger du upp innan månadens box har kommit så får du en box till. Har du redan fått en box under innevarande månad blir det din sista.

För löpande prenumeration med betalning var tredje eller sjätte månad så kommer hela periodens boxar att levereras vid uppsägning under en period. Du säger upp senast den sista i den månad som tredje respektive sjätte boxen kommer.

Har du frågor kring din prenumeration kontakta vår Kundtjänst via boxsupport@koket.se eller telefon 036-330 87 00 så hjälper vi dig. Vår kundtjänst är öppen vardagar 08:30 - 16:30, lunchstängt mellan 12:00-13:00. Vi har stängt helger och röda dagar. Vi svarar normalt inom en till två dagar.

Kan jag ändra mina uppgifter, t ex leveransadress?

Du kan logga in och ändra uppgifter på Mina sidor, t ex adress och utlämningsställe. Vill du ändra mailadress så kontakta boxsupport@koket.se så hjälper vi dig. Eftersom vi gör aktiveringen av prenumerationen i början av månaden kan det ta en månad innan byte av adress, mobilnummer och ombud slår igenom.

Kan jag ändra mina betaluppgifter?

Tyvärr går det inte att ändra betalningssätt/betalkort men vi jobbar på det tillsammans med Klarna. Har du t ex bytt bank så kontakta vår kundtjänst på boxsupport@koket.se så hjälper vi dig.

Om vi får problem att aktivera din prenumeration 

Den andra vardagen i månaden så gör vi försök att reservera månadens box hos Klarna. Det är en förutsättning för att vi ska kunna skicka en box till dig. Ibland så händer det att reservationen inte går igenom. Det finns flera orsaker till att det kan hända, t ex att Klarna inte får kontakt med din bank, du kanske har nytt betalkort eller saknar medel på det konto som reservationen ska göras ifrån. Vi meddelar dig via mail om de första försöken inte har lyckats. Därefter gör vi ytterligare ett par försök. Om inte heller de lyckas så pausas din prenumeration för den månaden.

Om du inte avslutat din prenumeration så gör vi nya försöka vid aktiveringen av nästa månads box.

Om en kortbetalning inte går igenom så övergår den efter ett par försök till Klarnafaktura (inga extra avgifter, betalas efter att boxen har skickats till dig).

Varför behöver jag betala min prenumeration i förväg? (Gäller första boxen)

Betalning sker i förväg för att möjliggöra planeringen av antalet prenumeranter. Det möjliggör att vi kan ha en nära dialog med våra samarbetspartners om hur många produkter de ska skicka varje månad. Därigenom undviker vi att för många produkter skickas.

Det är också orsaken till att vi reserverar betalningen för kommande boxar i början av varje månad.

Kan jag ge bort Kökets box till en vän?

Ja, använd valet "Present" så kan du förbetala 3, 6 eller 9 boxar som ges bort till en vän. Din vän får inga mail vid beställningen. Din vän får däremot mail när boxen är på väg och sms när den boxen finns att hämta ut. Efter de förbetalda boxarna avslutas prenumerationen.

Kan jag prenumerera på Kökets box om jag bor utanför Sverige?

Det går bara att prenumerera på Kökets box om du har en leveransadress i Sverige.

Finns det fler typer av prenumerationer? 

Just nu erbjuder vi bara en prenumerationstyp, löpande utan bindningstid.

Hur levereras Kökets box?

Kökets box levereras med Schenker till ett utlämningsställe nära dig.

När boxen lämnar oss får du ett mail så att du är förberedd. När boxen väl kommit till utlämningsstället får du ett SMS så du kan hämta ut din box.

Vi levererar över hela Sverige.

Hur länge ligger min box hos mitt ombud?

4 veckor ligger din Kökets box vid utlämningsstället. Därefter skickas den åter till oss. Det är därför viktigt att du hämtar ut din box innan tiden runnit ut annars tillkommer tyvärr en hanterings och returkostnad.

Kompenseras jag om någon vara i boxen saknas eller är skadad?

Kontakta Kundtjänst på boxsupport@koket.se snarast så hjälper vi dig om det är några problem med din leverans. Skicka med en bild och berätta vad som hänt om något är skadat för att underlätta hanteringen. 

Jag har en rabattkod, hur använder jag den? 

Rabattkoden använder du i steg 2 när du beställer en prenumeration. Fyll i den under ”Har du en kampanjkod?” och klicka på ”Använd kod” för att aktivera den.

Vad kostar Kökets box?

129 kr per box och innehåller produkter till ett värde av ca 190 kr eller mer.

Undrar du över något mer kring Kökets box?

Tveka inte att kontakta vår Kundtjänst på boxsupport@koket.se eller via telefon 036-330 87 00.