Ät smart - Planera veckan med billig och hälsosam mat

Vardagarna kan vara stressiga och kraven på en god middag kan vara många - hälsosamt, snabbt, passa hela familjen och snällt mot plånboken. Men det finns många knep för att underlätta! Här hittar du 5 enkla tips från WW ViktVäktarna på hur du kan äta både hälsosamt och billigt utan att det behöver ta lång tid.

1. Veckoplanera

Planera vad du ska laga till middag kommande vecka under helgen. Du sparar mycket tid och energi under vardagarna då maten redan är förberedd. Skriv en lista på de rätter du vill äta och handla hem basvarorna som håller sig. Under veckodagarna behöver du bara handla eventuella färskvaror. På så sätt undviker du matsvinn och att du impulshandlar. Det är både ekonomiskt och klimatsmart! 


Behöver du tips på recept? I listan 7 vegetariska vardagsräddare hittar du vegetariska rätter som både är goda, lätta och enkla att laga.

2. Ät mer grönt

Vegetariska måltider är både hälsosamma, billiga och så gott! Testa halloumi stroganoff som är en favorit hos både vuxna och barn. Eller en krämig lasagne med zucchini uppskattas av både de som är och inte är vegetarianer.

De flesta recept går fint att göra mer gröna genom att byta ut kött mot exempelvis linser och bönor. Det är ett enkelt sätt att få in mer grönsaker i vardagen eller för att få barnen att våga prova lite mer grönt.

Här är några riktigt goda recept där det är enkelt att byta ut en del av köttet mot grönsaker, linser eller bönor.

Köttfärs- och linspaj >> 

Miniköttfärsbiffar med svarta bönor >>

Färs- och böngryta >>


3. Laga storkok och matlådor

Gör ett storkok på helgen som du kan ha till matlådor senare i veckan. Grytor, soppor och lasagne är bra matlådemat som är lika god (om inte godare) dagen efter. Lagar du dubbla portioner av recepten har du enkelt och snabbt flera luncher eller middagar klara framöver. Frys in dem så håller de sig länge! 

Tips! Testa WW ViktVäktarnas italienska kycklinglasagne eller röda linssoppa!

4. Handla efter säsong

Råvarorna som är i säsong är oftast mer prisvärda och håller bättre kvalitet och smak än när de inte är det. Planera dina middagar och välj recept med hänsyn till vad som skördas just nu så slår du ett slag för såväl plånboken, miljön och den goda smaken! 

5. Satsa på rotfrukter, kål och linser

I Sverige odlas mycket rotfrukter och kål. Och det finns mängder av recept som lyfter råvarorna till riktigt smakrika måltider. Att äta och laga mat på morötter, potatis, rotselleri och kål ger dig rätter som är billiga, smakrika och fulla av näring. Väljer du närodlat är det dessutom ett riktigt bra val för miljön.

Även linser är ett smart val för en billig och bra middag. De är både proteinrika och fulla av nyttiga näringsämnen.

Tips! 9 kålsorter och allt gott du kan göra med dem >>

Vill du har fler recept, inspiration och vägledning? Bli medlem i WW ViktVäktarna - läs mer här >>

Vardagslätt

ENKELT
ViktVäktarna Pasta carbonara med kalkonbacon
Artikel

WW ViktVäktarnas snabba meny – 8 rätter på 20 minuter

Att få vardagen att gå ihop är inte alltid det lättaste. Gör det enkelt för dig

ViktVäktarnas skaldjurslasagne
ENKELT
ViktVäktarna Lax med pasta al pesto
ENKELT
ViktVäktarna Torsk i röd curry
Kycklingfilé med vitkålsgratäng
Artikel

Nystart – 6 tips för att hitta motivation!

Ett nytt år är här och det är en perfekt möjlighet för en hälsosam nystart! Men

ViktVäktarna Stekt halloumi med ljummen bulgur- och bönsallad
Artikel

7 vegetariska vardagsräddare

Duka upp med vegetariska rätter hela veckan! Här hittar du en vegetarisk veckome

ViktVäktarna  Lax i ugn med krispigt örttäcke och potatismos
Artikel

5 lätta laxrecept från WW ViktVäktarna

Lax passar lika bra som vardagsmat som till fest. Här är 5 supersmarriga recept

ViktVäktarna Lax med broccolipesto
ENKELT
ViktVäktarna Färslasagne med cottage cheese
ENKELT
ViktVäktarna Lax i ugn med västerbottentäcke
POPULÄRTENKELT
ViktVäktarna Pasta carbonara med kalkonbacon
ViktVäktarna grönsaker
Artikel

Smarta val för hela familjen

Stressar du också mellan jobb, lämningar och hämtningar på dagis och barnens all

POPULÄRTENKELT
Ugnspannkaka med kalkonbacon
ENKELT
Laxwok teriyaki
ViktVäktarna ät smart2
Artikel

Ät smart – så får du kroppen att må bättre

Ät mer frukt, grönsaker, fisk och skaldjur. Byt till fullkornsprodukter, magra m

Tagliatelle med krämig laxsås
Fiskgratäng med dill och citron
ENKELT
Krispig laxpasta med äpple och curry
Pasta med kyckling och soltorkade tomater
Artikel

7 snabba och smarta recept med kyckling

Kyckling är en riktig hjälte till såväl vardagsmiddag som helg. Kyckling är ett

ENKELT
Kycklingpasta med pesto
ViktVäktarna pastaartikel
Artikel

5 bra anledningar att äta pasta!

Skräpmat, tomma kalorier och snabba blodsockersvängar. De senare årens trenddiet

ENKELT
Pasta med kyckling och soltorkade tomater
Kålartikel omslag
Artikel

9 kålsorter och allt gott du kan göra med dem

Billig, mättande, full med antioxidanter och rik på kostfibrer. Går det att hitt

Thailändsk biffsallad med risnudlar och lövbiff
Fisklasagne med het tomatsås
Kickstarta hösten header
Artikel

Kickstarta hösten med 5 tips från WW ViktVäktarna

Sommarens lata dagar i hängmattan är över och hösten påminner oss om att vardage

ENKELT
Thaicurry med kyckling
Gulaschsoppa på nötfärs
viktväktarna Miniköttfärsbiffar med svarta bönor
Artikel

Kickstarta hösten - 12 smarta recept

Sommaren börjar lida mot sitt slut och vardagen knackar på dörren igen. Känns de

Klassisk lasagne med mexikanska smaker
Fisk- och räksoppa med örter och saffran