I samarbete med WW ViktVäktarna

Ät smart - Planera veckan med billig och hälsosam mat

Vardagarna kan vara stressiga och kraven på en god middag kan vara många - hälsosamt, snabbt, passa hela familjen och snällt mot plånboken. Men det finns många knep för att underlätta! Här hittar du 5 enkla tips från WW ViktVäktarna på hur du kan äta både hälsosamt och billigt utan att det behöver ta lång tid.

1. Veckoplanera

Planera vad du ska laga till middag kommande vecka under helgen. Du sparar mycket tid och energi under vardagarna då maten redan är förberedd. Skriv en lista på de rätter du vill äta och handla hem basvarorna som håller sig. Under veckodagarna behöver du bara handla eventuella färskvaror. På så sätt undviker du matsvinn och att du impulshandlar. Det är både ekonomiskt och klimatsmart! 


Behöver du tips på recept? I listan 7 vegetariska vardagsräddare hittar du vegetariska rätter som både är goda, lätta och enkla att laga.

2. Ät mer grönt

Vegetariska måltider är både hälsosamma, billiga och så gott! Testa halloumi stroganoff som är en favorit hos både vuxna och barn. Eller en krämig lasagne med zucchini uppskattas av både de som är och inte är vegetarianer.

De flesta recept går fint att göra mer gröna genom att byta ut kött mot exempelvis linser och bönor. Det är ett enkelt sätt att få in mer grönsaker i vardagen eller för att få barnen att våga prova lite mer grönt.

Här är några riktigt goda recept där det är enkelt att byta ut en del av köttet mot grönsaker, linser eller bönor.

Köttfärs- och linspaj >> 

Miniköttfärsbiffar med svarta bönor >>

Färs- och böngryta >>


3. Laga storkok och matlådor

Gör ett storkok på helgen som du kan ha till matlådor senare i veckan. Grytor, soppor och lasagne är bra matlådemat som är lika god (om inte godare) dagen efter. Lagar du dubbla portioner av recepten har du enkelt och snabbt flera luncher eller middagar klara framöver. Frys in dem så håller de sig länge! 

Tips! Testa WW ViktVäktarnas italienska kycklinglasagne eller röda linssoppa!

4. Handla efter säsong

Råvarorna som är i säsong är oftast mer prisvärda och håller bättre kvalitet och smak än när de inte är det. Planera dina middagar och välj recept med hänsyn till vad som skördas just nu så slår du ett slag för såväl plånboken, miljön och den goda smaken! 

5. Satsa på rotfrukter, kål och linser

I Sverige odlas mycket rotfrukter och kål. Och det finns mängder av recept som lyfter råvarorna till riktigt smakrika måltider. Att äta och laga mat på morötter, potatis, rotselleri och kål ger dig rätter som är billiga, smakrika och fulla av näring. Väljer du närodlat är det dessutom ett riktigt bra val för miljön.

Även linser är ett smart val för en billig och bra middag. De är både proteinrika och fulla av nyttiga näringsämnen.

Tips! 9 kålsorter och allt gott du kan göra med dem >>

Vill du har fler recept, inspiration och vägledning? Bli medlem i WW ViktVäktarna - läs mer här >>

Tips från WW ViktVäktarna

Vardagslätt