I samarbete med WW ViktVäktarna

7 fantastiska grönsaker och vad du kan laga med dem

För dig som vill hålla en sund och balanserad livsstil är grönsaker ett självklart val. Men vilka fördelar har olika grönsaker? Hur ska de tillagas och vilka goda rätter kan man laga med dem?

Här tipsar vi om 7 olika grönsaker och recept som både gör gott och är gott. Bli medlem i WW ViktVäktarna för fler tips och mer inspiration kring en hälsosam livsstil.

1. Vitkål - en mångsidig grönsak full av fibrer

Vitkål är en billig och mättande grönsak som är full med antioxidanter och rik på kostfibrer. Kål är en otippat mångsidig råvara att använda i matlagningen eftersom den är lika god i varma som kalla rätter. Stuva vitkålen för att ge den en mildare smak eller gör kåldolmar, kålpudding och coleslaw.

Testa att laga kycklingfilé med krämig vitkålsgratäng >>

2. Ärtor - proteinrikt och lätt att odla

Ärtor är både proteinrikt och innehåller många viktiga vitaminer. Då de är lätt att odla i Sverige kan du enkelt köpa närodlat eller till och med odla hemma - vilket är bra för både dig och miljön. Ät ärtorna som tillbehör, gör en krämig ärtsoppa, ärtbiffar eller varför inte ett smakrikt grönt ärtmos istället för potatismos till middagen?

Här hittar du recept på WW ViktVäktarnas gröna ärtsoppa med pocherat ägg >>

3. Gröna blad - fullproppade med vitaminer

Spenat och andra gröna blad som grönkål och persilja är rika på järn, vitamin A, kalcium och vitamin C. Och användningsområdet är oändligt! Stuva spenat som ett tillbehör till middagen. Gör en smoothie, paj, soppa eller en fräsch sallad där de gröna bladen får förgylla med sin underbara färg och smak. När det inte är säsong finns både grönkål och spenat i frysdisken.

Bjud på en lins- och grönkålssallad med rödbetshummus eller en grönkålspaj med västerbottensost!


Tips! Visste du att grönsaker har 0 SmartPoints? Så du kan alltså äta så mycket grönsaker du vill och behålla en sund livsstil. Mer fakta om SmartPoints hittar du här >>

4. Broccoli - boost av vitamin C

Broccoli är en riktigt bra källa till C-vitamin, vitamin K och kalcium. För att bevara så mycket som möjligt av grönsakernas goda egenskaper bör du tillaga dem varsamt. Överkoka inte broccolin eller låt den gå för länge i ugnen, välj istället att ångkoka, värma i mikron eller äta den rå. Testa till exempel att göra en broccolipesto till din laxrätt >>

5. Morot - rik på vitamin A

Morötter är i säsong i stort sett hela året men högsäsongen är under maj till augusti. Morot är rikt på fibrer och Vitamin A och är dessutom en rotsak som är enkel att variera. Servera morotsstavar med en lätt dipp som snacks eller rostad i ugn som tillbehör till middagen. Vill du testa något nytt? Laga den här halloumi- och morotsburgare med salsa till nästa grillkväll!

6. Blomkål - istället för ris, potatis och pasta

Blomkål är en perfekt råvara om du vill byta ut potatisen, riset eller pastan i någon rätt.  Blomkål med sin milda smak passar perfekt i gratäng eller som puré. Varför inte göra en pizza på blomkålsbotten? Det blir både nyttigt och gott!

Läs mer om 9 kålsorter och vad du kan laga med dem >>

7. Lök - variera i det oändliga året om

Lök är en fantastisk grönsak som du kan variera och använda i oändligt många rätter. Grova grönsaker som till exempel lök (men även broccoli och vitkål) är ett smart val för miljön med lägre klimatpåverkan än salladsgrönsaker. 

Prova att laga en lök och timjanschutney så har du ett gott och festligt tillbehör till många av dina maträtter.

För mer tips och inspiration för en mer hälsosam livsstil bli medlem i WW ViktVäktarna. Läs mer här >>

Tips från WW ViktVäktarna

Fler tips!