Pasta på nytt sätt!

Ulrika Davidsson om pasta: Tillhör du en av dem som egentligen skulle vara född italienare och älskar pasta? Inget går upp mot en god pasta med hemlagad tomatsås, en mustig köttfärssås eller en krämig carbonara…

Spagetti, tagliatelle, penne, makaroner och fjärilar – ja det är pastasorter som vi köper och lagar varje vecka i de svenska hemmen. Under de senaste 30 åren har vi ökat vår pastakonsumtion med 143 % och är uppe i ca 15 kg pasta per person per år. Det är ca 300 g okokt pasta varje vecka vilket visar att vi äter pasta 4-5 ggr per vecka (Jordbruksverket).

Några av anledningarna att vi äter mer pasta är förmodligen att det:

1. Är billigt

2. Går snabbt att laga

3. Är gott

Frågan är bara om det är nyttigt? Nja det skulle jag nog inte säga att det är – framförallt inte i för stora mängder och inte kombinerat med grädde och crème fraiche. Jag vill ge er 3 tips att göra egen pasta på ett nytt sätt – med mindre kolhydrater, utan gluten och dessutom jättegott.

1. Köp en grönsakssvarv och gör egen tagliatelle och spagetti av squash! Du behöver inte koka spagettin utan servera rå med en god pastasås till.

2. Istället för lasagneplattor – skiva aubergine på längden, 1 cm tjocka skivor och stek i olivolja på bägge sidor. Varva aubergineplattor, köttfärssås, grädde och ost och gratinera i ugnen.

3. I dag finns det också många nyheter på pastahyllan som inte är producerade med vetemjöl och smakar väldigt gott samt är nyttigare. Jag väljer gärna quinoaspagetti med örter, sojabönstagliatelle, kikärtspasta och rårisspagetti och tycker ärligt talat att de är godare än den vanliga spagettin.

Visste du dessutom att:
- Det är mer protein i spagetti som produceras med ägg? Välj gärna äggpasta före vanliga ”vetemjölsmakaroner”.

- Välj hellre pasta med durumvete! De innehåller mer protein och har ett lägre GI värde.

- Välj pasta med långa koktider och koka din pasta ”al dente”. På detta sätt får du en pasta med lägre GI värde.

- Kombinera aldrig pasta med massor av fett som t ex grädde och crème fraiche utan servera din pasta fettsnål. Välj hellre pasta med tomatsås, mycket grönsaker, kyckling, köttfärssås eller lite pesto men inte fettrika mejeriprodukter. Kombinationen pasta och fett är det bästa sättet att gå upp i vikt och det beror på att pasta påverkar blodsockret som i sin tur gör att kroppen producerar mycket insulin. Äter man få fett i samma måltid så kapslar insulinet in fettet och lagrar och det vill vi ju helst undvika!