Nyttiga råvaror att ha hemma

Nyttiga råvaror att ha hemma

Här kommer Hälsolandslaget lista på livsmedel att ha hemma så att du enkelt kan fixa en måltid när du kommer hem och behöver få i dig något snabbt och nyttigt.

I skafferiet
Spannmålsprodukter
• Fullkornsris, råris, parboild rice
• Matvete, hel dinkel
• Bulgur, couscous
• Quinoa (glutenfritt)
• Pasta (gärna fullkorn)
• Müsli eller annan flingblandning, flera mataffärer har flingor, nötter och frön i lösvikt så du kan plocka din egen müsli.
• Havregryn, rågflingor, krossat bovete (glutenfritt) eller liknande till gröt
• Knäckebröd
• Mjukt bröd av grövre sort, gärna med hela korn

Konserver
• Bönor, linser
• Makrill i tomatsås
• Tonfisk
• Krossade tomater, olika smaksättningar
• Majskorn
• Champinjoner
• Oliver

Nötter & torkad frukt
• Hasselnöt, sötmandel, valnöt, cashewnöt, jordnöt, pinjenöt m.fl.
• Russin, aprikoser, fikon, katrinplommon, gojibär m.m.
Smaksättning
• Torkade kryddor som timjan, rosmarin, basilika, spiskummin, kanel, peppar, salt osv
• Sweet chilisås, tabasco, fruktvinäger (mango, hallon), lagerblad, currypasta, dijonsenap, soja m.m.
• Rapsolja, olivolja, vinäger av olika slag

I kylen/svalen

• Magra mejeriprodukter av mjölk, fil, yoghurt m.m. Finns många laktosfria alternativ med bland annat låglaktos-, havre- och sojaprodukter.
• Pålägg: skinka, kalkon, ost, färskost, leverpastej
• Keso: naturell, smaksatt
• Ägg
• Sill av olika sorter
• Lök: gul, röd, purjolök, vitlök
• Grönsaker: paprika, tomat, gurka, blomkål, broccoli, vitkål, majskolv, avokado, ”gröna blad”: spenat, ruccola, maché, friseésallat o.s.v.
• Rotfrukter: potatis, rödbetor, morötter, palsternacka, kålrabbi, rotselleri, rättika, jordärtskocka, svartrot o.s.v. Variera gärna efter säsong.
• Frukter: apelsin, äpple, päron, vindruvor, kiwi, banan, mango, papaya, passionsfrukt o.s.v.
• För kryddning: färsk chilipeppar & ingefära (håller sig länge vid torr förvaring)

I frysen
• Grönsaker: broccoli, spenat, grönkål (mkt god soppa!), ärtor, gröna bönor, majskolvar, blandade/wokgrönsaker
• Bär och frukt: hallon, blåbär, mangobitar, vinbär o.s.v. Att använda till exempelvis smoothies och fil.
• Fisk och skaldjur: sej, torsk (block), lax (portionsbitar), räkor
• Kycklingfilé/hel kyckling, köttfärs och liknande
• Vegetariska alternativ: sojabullar/biffar/färs, morots/grönsaksbiffar, basilikapuckar, falafel
• Frysta färska kryddor: dill, persilja, gräslök, basilika o.s.v.

Fler nyttiga tips

Nyttiga tips i vardagen

Nyttiga recept från Hälsolandslaget