I säsong: september

Koka sylt och marmelad
Foto: Ulrika Ekblom

I september kommer de stora skörderna av grönsaker. Då kommer bland annat grönkål, brysselkål, fänkål och jordärtskockorna upp ur sina gömställen.

Rödkål
Rödkål har en fyllig, krispig, syrlig smak som påminner om vitkål. Strimlad rödkål passar bra med pressad apelsin eller citron som sallad. Rödkål äts ofta till jul, i rödkålsstuvning. En asiatisk dressing på soja, honung, chiliflagor, salt och sesamolja som passar bra till rödkål.

Tips: Förvara kålen kallt i +2–4 grader. Om du delat kålen, lägg den i plast så att den inte torkar.

Hälsa: Rödkål innehåller mycket K-vitamin, som får blodet att koagulera. Dessutom är rödkål rikt på C-vitamin, fibrer och antioxidanter. Kål har visats sig kunna förebygga flera former av cancer. I inlagd rödkål finns dock mycket socker.

I säsong: september - mars

Rättika
Rättika är god rå i sallader, som tillbehör eller smörgåspålägg, men passar även bra i wok-rätter eller som kokt i grytor. Inläggningar av rättika förekommer också, tillsammans med salt och kryddor. Rättika är en släkting till rädisan. Den friska och beska smaken kommer från senapsoljor i rättikan.

Tips: Rädisa är en bra ersättare till rättika.

Hälsa: Både rädisan och rättikan innehåller mycket kalium och C-vitamin. Kalium behövs för att balansera mängden salt som vi äter. Kalium sägs även sänka blodtrycket och därmed minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

I säsong: september – februari

Brysselkål
Brysselkål har en kraftig kålsmak. Den kokas ofta i lättsaltat vatten eller ångkokas och äts som tillbehör eller sidorätt. Brysselkål passar också bra i grytor och gratänger och att riva ner i sallader.

Hälsa: Brysselkål är rikt på vitamin C som är en viktig antioxidant och stimulerar kroppens upptag av järn. Brysselkål är också mycket rikt på bland annat fibrer och folsyra.

Tips: Brysselkål tål minusgrader upp till –20 grader, om den är täckt med snö. Förvara brysselkål kallt, cirka 2-4 grader i plastpåse i kylskåpet. Den är nämligen känslig för uttorkning. Vid rätt förvaring håller den sig i några dagar i kylskåp. När du kokar dem, se till att inte koka för länge, då mister de sin spänst.

I säsong: september – februari

Grönkål
Grönkål har krusade, kraftiga mörkgröna blad och har en kraftig kålsmak. Den passar fint i soppor, stuvningar och sallader. I Sverige äts den oftast som klassisk stuvning till julskinkan.

Hälsa: Grönkål är rik på C-vitamin, som är en viktig antioxidant och stimulerar kroppens upptag av järn. Grönkål är också mycket fiberrikt och innehåller A-vitamin.

Tips: Om du inte hittar grönkål i din butik kan den bytas ut mot samma mängd djupfryst hackad spenat.

I säsong:
september – januari, särskilt kring jul.

Fänkål
Fänkål äts både rå och tillagad. Smaken är kryddig, söt och drar åt lakrits. Köttet är mjällt och saftigt. Rå fänkål är gott i sallader och passar bra tillsammans med ost. Fänkål är också gott att gratinera och att blanda i kött- och fiskgrytor. Det går att äta allt på denna planta, och den är därmed ett billigt val.

Tips: Dela och skär kålen i bitar innan du kokar den. Koka den inte för länge, då behåller den inte sin spänst. Om blasten torkar kan toppen på fänkålen skäras bort. Även uttorkade eller skadade ytterskal kan tas bort. Skär då fänkålen i skivor från botten, då faller den sönder i skivor ungefär som en lök.

Hälsa: Fänkål är särskilt rik på C-vitamin och karoten.
I säsong: juli – september

Jordärtskockor
Jordärtskockor kan gratineras med till exempel ostsås, passeras eller användas i soppa eller puré. Jordärtskocka kan också användas rå i sallader. De kokta jordtärtskockorna kan också serveras varma med smör.

Tips:
Jordärtskockor kokas bäst med skalen på eftersom de missfärgas mycket snabbt efter skalning. De kokas mjuka i lättsaltat vatten

Hälsa: Jordärtskockan är bra för diabetiker, eftersom de inte innehåller stärkelse som exempelvis potatis utan inulin, som är uppbyggt av fruktosenheter.

I säsong: september – mars

Havtorn
Bären har en stark en smak, syrlig smak. Kan användas till mos, sylt, saft, marmelad, gelé, likör och som smaksättare åt såser, drycker och desserter.

Tips: Förväxla inte namnet havtorn med hagtorn, som är en helt annan växt. Hagtorn har röda bär, som visserligen inte är giftiga, men har inget gemensamt med havtorn i smaken.

Hälsa: Bären är mycket rika på vitaminer, framförallt C-vitamin, men innehåller även A-, E- och B-vitaminer.

I säsong: september – oktober

Mangold
Mangold är en grönsak med kraftiga gröna blad och vita, knapriga stjälkar som kan stekas, wokas, kokas och has i stuvningar och soppor. De mindre bladen kan användas som de är i sallader.

Tips: Mangold kan ersättas med spenat eller salladskål.

Hälsa: Mangold har kort hållbarhet och bör förvaras kallt, +2–4°, gärna i plast för att förhindra uttorkning.

I säsong: september – oktober

Plommon
Plommon är goda att äta naturella. De passar också för inkokning och syltning, gärna i pajer och bakverk

Tips: Torkade plommon är ännu nyttigare än färska, eftersom de innehåller mer järn. Omogna plommon mognar i rumstemperatur på någon dag. Mogna plommon bör förvaras svalt, de har relativt kort hållbarhet.

Hälsa: Plommon innehåller mycket järn och beta-katoten.

I säsong: september – januari

I september finns det även:
Björnbär, blomkål, broccoli, brysselkål
Chili
Fikon, fänkål
Grapefrukt, gräslök, gröna bönor, grönkål, gurka
Jordärtskockor
Kålrabbi, kålrot
Lök
Majrova, majs, morötter
Paprika, plommon, pumpa, purjolök
Romansallad, rotselleri, rucolasallad
Stjälkselleri, svenska äpplen
Tomat
Vitlök, vitkål, vinteräpplen Karin Schneider Ingrid Marie
Zucchini

Plommon

Rödkål

Rättika

Brysselkål

Grönkål

Fänkål

Jordärtskocka

Havtorn

Mangold