I säsong: oktober

I säsong: oktober
Foto: Martin Löf

I oktober är kantarellerna, melonen och dadlarna som bäst, och det finns också gott om olika rotfrukter och äpplen att njuta av!

Kantareller
Underbart goda stekta eller stuvade som tillbehör, men fungerar även bra i såser, soppor, grytor. Innan användning räcker det ofta att borsta dem rena, ev. skölja dem vid behov. Används som annan svamp, brynt eller stuvad.

Tips: Färska kantareller kan hålla sig upp till drygt en vecka i kallt kylskåp. Den går även bra att frysa om man förväller dem först. De går även bra att torka.

Hälsa: Kantareller innehåller D-vitamin som krävs för kroppens omsättning av kalcium och fosfat.

I säsong: augusti – oktober

Melon
Nyttigt och gott till efterrätt eller mellanmål. Testa melon tillsammans med salt halloumi eller krämig ädelost så får du en spännande smakupplevelse!

Hälsa: Vitamin C, innehåller mycket vatten.

I säsong: oktober – februari

Sharonfrukt
Mogna frukter smakar bäst delade och ätna med sked. Ät inte skalet, det är ofta segt och tjockt. Sharonfrukter också ätas i fruktsallad eller på ostbrickan.

Tips: Om sharonfrukterna har förvarats kallt, bör de ligga framme i rumstemperatur innan de äts

Hälsa: Sharonfrukt innehåller mycket C-vitamin, och kalcium.

I säsong: oktober – mars

Dadel
Färska dadlar är goda naturella som snacks, till fil, frukostflingor och keso samt i mjuka kakor och pajer. Dadlarna blir sötare när de torkas och äts ofta på julen som snacks.

Tips: Färska dadlar kan kyllagras eller djupfrysas.

Hälsa: Torkade dadlar är mycket fiberrika och kan sätta fart på en trög mage.

I säsong: oktober – januari

I oktober är också dessa saker bra:
Havtorn, Majs, Mangold, Morötter, Pumpa, Purjolök, Stjälkselleri, Savojkål, Kålrabbi, Vitkål, Valnötter, Zucchini, Rotselleri, Sharonfrukt, Vinteräpplen (Karin Schneider och Ingrid Marie), Blomkål, Broccoli, Brysselkål, Chili, Gräslök, Fikon, Grönkål, Grapefrukt, Jordärtskockor och Kålrot

Kantareller

Jordärtskocka

Äpplen

Dadlar

Sharonfrukt

Melon