I säsong: maj

I säsong: maj

Till säsongens bästa grönsaker i maj hör lök, spenat, sparris och gräslök.

Ramslök
Löken har en mild smak som passar bra i soppor eller grytor, eller blandas med rotsaker och grillas i ugn. Bladen doftar starkt av vitlök. Blad av både kajplök och ramslök skärs i cm-tjocka bitar och används som purjolök i sallader, fräst i grytor och kokt i soppor.

Tips: Förvara alla gröna blad i kylskåpet i plastpåse som skydd mot uttorkning. För att bladen ska behålla sin fina färg bör de tillsättas mot slutet i varma rätter.
Hälsa: All lök innehåller antioxidanter i form av flavonoider men av olika sorter och i varierande mängd.

Gräslök
Bladen har mycket kraftig smak och doft och används bland annat i sallader, ägg- och fiskrätter, är god i såser som baseras på gräddfil och på smörgås. Den har mild löksmak och mörkgrön färg.

Tips: Hållbarheten beror mycket på hur den säljs i butikerna.
Hälsa: Gräslöken är rik på A- och C-vitamin.

Purjolök
Purjolök används både rå, i sallader, tillagad i grytor, gratänger och soppor med mera. Hela löken används förutom några millimeter långt nere vid roten.

Tips: Skölj purjolök noggrant före användning eftersom den ofta är jordig, särskilt mellan bladen där det inte syns. Enklast är att klyva den på längden och spola rent noga under kranen.
Hälsa: Purjolöken är ganska rik på järn, kalcium och C-vitamin.

Sparris, vit och grön
Sparris finns i två sorter, vit och grön. Vit sparris växer under jord och skördas när toppskottet syns. Grön sparris växer ovanför jorden och skördas när den nått lagom längd. Den vita sparrisen kokas oftast. Den gröna kokas, steks eller grillas. Sparris har en mild smak och är god som tillbehör eller som egen rätt med smör eller hollandaisesås. Lite god olivolja, salt och hyvlad parmesan strödd över nytillagad grön sparris är också gott.

Tips: Färsk sparris förvaras kallt i kylskåpstemperatur. Hållbarheten är kort, ett par dagar i rumstemperatur och en vecka i kylskåp. Knopparna är känsliga och behöver varsam hantering. Sparris går även att frysa. Kyl dem snabbt i isvatten, låt dem rinna av och stoppa dem i frysen. När du tillagar dem efter att de varit frysta, lägg dem direkt i kokande vatten utan att tina dem innan. Den nedre delen av den gröna sparrisen är träig, bryt därför av några centimeter av foten, där den knäcks naturligt.
Hälsa: Sparris är näringsrikt och innehåller K-vitamin, folat, C-vitamin, A-vitamin och många fler vitaminer och mineraler.

Spenat
Spenat passar i alla rätter där varma grönsaker brukar används. Den är ofta stuvad, används i sås, sufflé, gratäng och soppa eller smörkokt till kött och fisk. Bladen är goda som smörslungade, i sallader samt i grytor och wokrätter. Unga, späda spenatblad brukar gå under benämningen babyspenat och används i sallader.

Tips: Färsk spenat tappar mycket vatten när den tillagas. Fryst spenat är oftast redan förvälld och tappar inte lika mycket vatten.
Hälsa: Spenat innehåller mycket K-, A- och C-vitamin, mangan och folsyra. Av de viktiga mineralerna magnesium och kalium ges mer än halva dagsbehovet i en liten portion. Dessutom innehåller spenat rikligt med kalcium och en liten portion kan ge ungefär 30-40 procent av dagsbehovet. Detta gör spenat till bra mat för den som lider av högt blodtryck.

I maj finns det dessutom också:
Rabarber
Granatäpple
Nässlor

Ramslök

Gräslök

Sparris

Purjolök

Spenat