I säsong: juni

I säsong: juni

Lök, sallad, dill och kål är bara några av grönsakerna som det våras för i juni.

Salladslök
Har en mild och god löksmak och används flitigt i det thailändska och det kinesiska köket.

Tips: I svenska recept benämns ibland felaktigt salladslök för vårlök, troligen på grund av den engelska benämningen. Vårlök är en annan lökväxt med gula blommor, som är oätlig. Salladslök kan ersättas med annan mild lök, till exempel schalottenlök eller färsk gul lök. Även vanlig gul lök kan passa.

Hälsa: Salladslök innehåller högre halter av innehållet av A- och C-vitaminer än gul och röd lök.

I säsong: juni - augusti

Dill
I Norden använder vi överlägset mest dill i våra rätter och den har sin självklara plats i exempelvis gravlaxsås, dillsås, kräftkokning, potatisrätter och -sallader, särskilt tillsammans med fisk och skaldjur. Krondill har kraftigare smak än bladdill. Krondill är ett måste i kräftkokning och gurkinläggning. Dillfröna, som skördas från kronorna när de är fullväxta, har en mycket kraftig dillsmak som passar också passar bra i inläggningar och tillsammans med rotsaker.

Tips: Dillfrön och -kronor har kraftig smak och klarar därmed att koka med i grytor och såser, medan dillkvistar bör tillsättas först mot slutet, annars förlorar de snabbt sin smak och sin fräscha gröna färg. Som krydda i fisk- och äggrätter kan till exempel dragon vara en god ersättare. Färska, avklippta dillknippen förvaras bäst stående i ett glas vatten, gärna i kylen. De går även utmärkt att frysa.

Hälsa: Innehåller mycket kalium och vitamin K.

I säsong: juni – augusti

Vitkål
Vitkål används som råkost och i exempelvis kåldolmar, kålpudding och kålsoppa. Den passar också bra i gratänger, stuvningar och wok. Vitkål görs det ofta pizzasallad på och har en mild kålsmak som är frisk och lite syrlig.

Hälsa: Vitkålen har ett högt näringsvärde och innehåller rikligt med vitaminer och mineralämnen, bland annat C-vitamin och järn.

Tips: Vitkål håller sig i regel några veckor i kylskåp. Vinterkålen förvaras bäst i stuka eller jordkällare vid en temperatur på +1 -+3 grader.

I säsong: juni – december

Schalottenlök
Anses vara bland den finaste av alla löksorter. Den har mildare smak än den gula löken och dominerar inte smakupplevelsen lika lätt. Schalottenlökarna används på samma sätt som gul lök, nämligen stekt, i soppor eller grytor eller i gratänger, men kan även ätas rå. Tack vare att den är mindre än gul lök, används den ofta hel i grytor. De små lökarna får en mycket söt och god smak när de lagas hela.

Hälsa: Lök hör till grönsaker med medelhög energihalt. De innehåller mycket kalium, kostfibrer och vitamin C.

Tips: Schalottenlök kan ersättas med vanlig gul lök, rödlök eller salladslök. Tänk på att löksmaken blir mer intensiv med gul lök, så ta en större mängd schalottenlök om du önskar samma effekt.

I säsong: juni – mars

Rödlök
Rödlök har en mildare smak än gul, och passar därför perfekt kall i sallader och i röror med gräddfil, yoghurt eller crème fraiche. Den kan användas precis som den gula löken: stekt, i grytor, soppor, gratänger eller liknande, när du vill ha en mildare löksmak. Den ger också ett fint färginslag.

Tips: Lök har ett naturligt antibiotikum, så om du har ont i halsen kan du prova att tugga på en skiva rå lök! Om du ätit mycket lök – ät också färsk persilja, så håller sig andedräkten fräsch.

Hälsa: Innehåller den antiinflammatoriska ämnen, men även C- och A-vitamin, svavel, selen och järn. Rödlök har det högsta flavonoidinnehållet. Flavonoider är näringsämnen som finns tillsammans med C-vitamin i frukt och grönt.

I säsong: juni – april

Blomkål
Vit blomkål är vanligast, men det finns även grön och violett. Blomkål är god att äta rå på grönsaksfat, i sallader och till dip. Blomkål kan också kokas lätt i saltat vatten och äts tillsammans med kött eller fisk. Blomkålen används mycket i traditionell svensk matlagning, till exempel i gratänger, stuvningar och soppor, men blomkålen är en vanlig ingrediens i det asiatiska köket, såsom wokgrönsak eller i en indisk masala. I sufflé, gratäng, stuvning och soppa passar blomkål utmärkt. Blomkålen har en krispig konsistens och god kålsmak.

Tips: Blomkålen är känslig och ska helst ångkokas eller kokas i mikrovågsugn, så behåller den de flesta nyttiga ämnena.

Hälsa: Blomkål är väldigt nyttig och innehåller mycket kalium, C-vitamin och järn.

I säsong: juni-november

Broccoli
Broccoli används som kokt tillbehör i soppor, eller gratinerad, stuvad och rå i sallader. Servera varm broccoli som ensamrätt med smör eller som tillbehör till kött, korv och fisk. Kall kokt broccoli serveras med vinägrettsås eller majonnäs. Kokt broccoli lämpar sig bra för infrysning.

Tips: Koka broccoli i 8–10 minuter, så behåller grönsakerna sin spänst. Lägg i hela broccolin i saltat kokande vatten. Om stjälkarna är mycket kraftiga kan de skalas tunt och delas.

Hälsa: Broccoli en av de nyttigaste grönsakerna, ibland kallad kungen av grönsaker. Man bör äta en broccoliportion dagligen. Broccoli är rik på C-vitamin, många andra vitaminer och mineraler och många antioxiderande ämnen.

I säsong: juni-oktober

Fläder
Färska eller torkade blommor kan användas till saft, fläderdricka, te eller som krydda i kräm, sylt och saft på rabarber eller krusbär. Bären kan användas till gelé, saft, marinad eller chutney. De kan även dryga ut andra bär i saft.

Tips: Om du plockar fläder själv, tänk på att inte förväxla druvfläder och sommarfläder med den ätbara sorten, eftersom dessa sorter är giftiga. Det är endast blommor och bär som kan användas på flädern, resten är giftigt.

Hälsa: Fläder innehåller eterisk olja, C-vitamin, glykosider och garvämnen. Fläder lindrar på vid förkylning. Slemämnet i blommorna dämpar inflammationen. Eteroljan från fläderblommorna lindrar sveda i munnen när man andras in ångor från fläderblomste.

I säsong: juni-oktober

Grapefrukt
Grapefrukt äts naturell, blandas i sallad, pressas till juice eller är en del av marmelader. Grapefrukt är en syrlig och bitter citrusfrukt som är vanlig världen över. Den kan även ätas tillsammans med skaldjur, till exempel i kalla förrätter och cocktails eller till kyckling. Frukterna innehåller små mängder kinin, som ger grapefrukten dess något bittra smak.

Tips: Grapefrukt har hårda, sammanväxta innerväggar mellan klyftorna. Dessa äts inte och det finns olika sätt att skära upp en grapefrukt:
1. Dela på tvären och ät fruktköttet med en tesked eller plocka ut med en kniv.
2. Skär av en bit av toppen och botten. Skär sedan av skalet tillsammans med de allra yttersta hinnorna och filea ut fruktköttet mellan innerväggarna. På så sätt får du fina filéer att använda i sallad.
3. Skala den som en vanlig apelsin. Dela den på längden, bryt loss filéerna en och en och kasta innerväggarna.

Hälsa: Grapefrukten är rik på C-vitamin och antioxidanter och dess röda nyanser innehåller antioxidanten lykopen. Studier visar att grapefrukt kan ge lägre kolesterolvärde.

I säsong: juni-oktober

Jordgubbar
Jordgubbar äts färska eller kokas till saft, sylt och marmelad. De passar bra att frysa in. Passar även bra som C-vitaminhöjare i vanliga grönsallader. Gärna med några skivor halloumi till.

Hälsa: Jordgubbar innehåller rikligt med C-vitamin, antioxidanter, folat och flera andra näringsämnen.

Tips: Skölj jordgubbarna innan du snoppar dem för att behålla bästa smaken.

I säsong: juni-juli

Körsbär
Körsbär delas in i två grupper: sötkörsbär och surkörsbär. Bigarråer tillhör sötkörsbären. De äts mest som färsk frukt. Surkörsbär används för pajer, marmelad och konservering.

Tips: Gör en enkel kompott genom att koka upp vatten, socker och körsbär. Koka tills bären blir mjuka. Snåla inte med socker och koka inte för länge. Låt stå och dra ett tag, utan värme. Ät den kall. Servera till exempelvis viltkött. Du kan även torka körsbär, passar bra till fruktsoppa.

Hälsa: Körsbär innehåller mycket C-vitamin.

I säsong: juni-augusti

Romansallad
Den har en kraftig smak och stora krispiga blad. Den klassiska Caesarsalladen görs på romansallad. God att göra grönsallad på, blandad med andra salladssorter. De yttersta bladen kan vara något bittra i smaken.

Tips: Förvaras kallt (i den kallaste delen av kylskåpet). Känslig för uttorkning, förvaras därför helst i plast. Håller sig i kylskåp en vecka. Om salladsbladen har börjat slokna kan de fräschas upp genom att läggas i blöt. Skär gärna av en bit vid rotändan så suger de upp vattnet bättre.

Hälsa: Huvudsallad hör till de grönsaker med lågt energiinnehåll. Huvudsallaten innehåller dock vitaminerna A, C och K samt mineralerna kalcium, mangan och kalium.

I säsong: juni-september

Rucolasallad
En sallad med en speciell och kryddig smak. Tillsammans med olivolja ger den en given italiensk smakupplevelse. Passar bra som sallad eller som smakgivare i salladsblandning, men tänk på att den lätt blir dominerande. Den har mycket karaktäristisk smak som något påminner om rädisa.

Tips: Om salladen har börjat slokna, lägg den i vatten en stund före användning, så piggnar den på sig. Du kan även göra pesto på rucolasallad.

Hälsa: Rucola innehåller vitamin K, folat, ett flertal antioxidanter som vitamin C, vitamin E, beta-karoten, samt olika glucosinolater, som sägs vara bra för att förebygga cancer.

I säsong: juni-september

Potatis
Tillbehör till det flesta rätter i det svenska köket - kokt, riven, stekt, i gratäng, ugn, grillad, pressad, mos, puré, friterade. Även vanligt som chips och pommes frites.

Tips: Potatis som utsätts för solljus innehåller solanin, som är ett farligt gift som inte förstörs vid kokning. Därför bör man undvika att äta potatis som blivit grön. Du kan även koka potatis och ställa den i kylen under en dag. Då har den mycket lägre GI.

I säsong: juni-september

I juni finns det dessutom:
Salladslök
Sparris, vit och grön
Spenat
Vitkål
Gräslök
Fikon
Granatäpple
Purjolök
Rabarber
Ramslök

Salladslök

Dill

Vitkål

Schalottenlök

Rödlök

Blomkål

Broccoli

Fläder

Grapefrukt

Jordgubbar

Sallad

Körsbär

Färskpotatis