I säsong: augusti

I säsong: augusti

I augusti kommer björnbär, chili, kålrot, majs, physalis och pumpa.

Björnbär
Björnbär används till desserter, tårtor, sylt, marmelad, saft och kräm.

Tips: Björnbär håller sig någon dag i rumstemperatur, och flera dagar om de förvaras i kallt kylskåp. De går även utmärkt att frysa.

Hälsa: Innehåller mycket C-vitamin. De innehåller båda rikligt med antioxidanter, vitaminer och fibrer.

I säsong: augusti-september

Kålrot
Mindre kålrötter har mild och fin kålsmak och passar bra att rivas och ätas som råkost. Större kålrötter har en kraftigare smak och grövre fibrer. Stora kålrötter passar bäst att kokas eller stekas och används i rotmos, grytor och soppor. Tärnad kålrot passar bra i pyttipannan. Hel kokt kålrot kan griljeras som alternativ till julskinka.

Tips: Det är enklast att skära kålroten i skivor innan du börjar skala. Kålroten kan vara svårt att skala med potatisskalare. Använd en osthyvel, om du inte har en särskild rotfruktsskalare.

Hälsa: Kålroten är C-vitaminrik och kallas ibland för "nordens apelsin". Kålrot är rik på B-vitaminet folsyra, som är viktigt för cellbildningen. Fiber ger i sin tur mättnadskänsla och är positivt för mage och tarm. Kålroten innehåller få kalorier, men mycket näring.

I säsong: augusti-april

Chili
Chilipeppar används mest som krydda. Chilipeppar ger het, brännande smak och passar i grytor. Speciellt känt är chili i chili con carne, falafel och kebab. Chili kan också ätas torkad eller som pasta.

Tips: Styrkan kan indelas i tre grupper: mild, medium, het. Chilifrukternas styrka mäts i scoville, vilket anger mängden av det kemiska ämnet capsaicin, vilket är det som utgör styrkan i chilin. En mild chilisort kan ligga mellan 100-500 scoville, mellanstarka sorter mellan 1000-5000, och riktigt heta upp till 300 000 scoville. Fruktköttet närmast skaftet är hetare än spetsen. Fröfästen, frön och mellanväggar är allra hetast och kan plockas bort om man inte vill ha sin rätt fullt så stark. De minsta chilityperna är ofta de starkaste. Gnugga inte ögonen när du använder chili och om olyckan skulle vara framme - skölj noga med vatten. Söt frukt neutraliserar för het chilismak i munnen.

Hälsa: Röd chilipeppar är rik på C-vitamin och betakarotener. Alla chili innehåller ganska mycket B-vitamin och ordentligt med B6-vitamin. De innehåller mycket kalium och magnesium vilket kan motverka högt blodtryck.

I säsong: augusti-oktober

Majs
Majs kan användas i otaliga former, grillade, som popcorn, majskorn, mjöl och på massor av andra sätt. Tortillas är bland annat gjort av majs.

Tips: Majs mår bra av att luftas innan den äts. Detta gäller särskilt majs förpackat i konservburk.

Hälsa: Majs innehåller inte gluten och kan därför ätas av glutenallergiker. Dessutom innehåller majs nyttiga fetter.

I säsong: augusti-oktober

Physalis
Smaken av physalis är frisk, fyllig och syrlig och frukten äts som den är, men utan skalet och är även goda att använda till sylt och pajer. Passar bra som dekoration på efterrätter.

Tips: Om du låter pappersskalet sitta kvar håller sig frukterna ett par veckor. De går även bra att frysa eller konservera. Kan lätt ersättas med krusbär eller kiwi.

Hälsa: Physalis är rik på C-vitamin och vitamin B12.

I säsong: augusti

Pumpa
Pumpor kan ugnsbakas, syltas, användas i desserter, till marmelad och som prydnad till Halloween. Pumpa passar bra tillsammans med kryddor som kanel, ingefära, muskot, nejlika och kryddpeppar. Pumpakärnorna är goda ha i degen och att strö på brödet eller att använda i sallader och i müsli. Pumpafröna kan också rostas med olja och flingsalt och ätas som snacks.

Tips: Pumpan skalas och den svampiga väven tas bort. Dela pumpan på hälften, ta bort kärnorna och rosta i ugn på 175 grader i 1 timme tills den är mjuk. Därefter kan man ta ut köttet och göra en god pumpasoppa. Generellt är det bäst att rosta eller steka pumpa.

Hälsa: Pumpans kärnor är riktiga "superfrön" som innehåller mycket mineraler, vitaminer, protein och omättat fett.

I säsong: augusti-november

I augusti finns det dessutom:
Purjolök
Rabarber
Romansallad
Rucolasallad
Salladslök
Stjälkselleri
Tomat
Vitkål
Vitlök
Vinbär
Zucchini
Majrova
Morötter
Rotselleri
Gröna bönor
Fikon
Fänkål
Gräslök
Gurka
Grapefrukt
Hallon
Kålrot
Körsbär
Blåbär
Blomkål
Broccoli

Björnbär

Kålrot

Chili

Majs

Physalis

Pumpa