I säsong: april

I säsong: april

Till säsongens grönsaker i april hör sallad, granatäpple, nässlor, rabarber samt den gotländsk och öländsk kajplök.

Isbergssallad
Grund i många typer av sallader och är en av de billigaste salladssorterna.

Tips: Lägg gärna salladen i kallt vatten om du inte vill att den ska se hängig ut, då håller den sig längre.

Hälsa: Den sallad som vi svenskar köper mest, isbergssalladen, uppvisar de lägsta halterna av både vitamin K och betakaroten.

I säsong: april – september

Granatäpple
Det hårda skalet och skiljeväggarna på granatäpplet är oätliga, det är det geléaktiga fruktköttet med kärnor som äts. Frukten skärs itu och fruktköttet pressas ur eller skrapas ur med en sked. Det röda fruktköttet påminner om röda vinbär och passar i sallader och desserter. I Mellanöstern äts granatäpple i såser till fisk- och kötträtter. Grenadin, som bland annat används för att färga drinkar och desserter, är gjort av granatäpple.

Tips: dela granatäpplet på hälften med en kniv och lägg frukten i handen med snittytan mot handflatan. Ta en stor träslev och slå på skalet. Kärnorna kommer ut utan att gå sönder. Det går också att göra några snitt i skalet och sedan skala som om det vore en apelsin. Kräng sedan skalet ut och in så faller kärnorna ut.

Hälsa: granatäpple innehåller rikligt av antioxiderande polyfenoler. Ämnen i granatäpplen sägs motverka hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom innehåller den karotener, C-vitamin och kalium.

I säsong:
april – juli, importerad

Nässlor

Nässlor används till nässelsoppa men också i pannkakor, paj, våfflor, omeletter, risotto, pesto, i bröd och te. Torkade blad passar som krydda och strös över maträtter. Bladen förvälls eller torkas men kan även finhackas och ätas råa.

Tips: Skölj nässlorna i mycket vatten innan tillagningen, eftersom smuts kan dölja sig i bladen. Förvällda går bra att frysa. Förvaras kallt, i +2-4 grader, gärna i plastpåse.

Hälsa: Nässlor innehåller rikligt med beta-karoten, B-vitaminer och C-vitamin samt massor med järn, kalium, kalcium, magnesium och dessutom en hel del fibrer.

I säsong: april – maj

Kajplök
Användning: används som purjolök i sallader, fräst i grytor och kokt i soppor. Kajplöken liknar en klent vuxen purjolök och har svagt vitlökssmakande blad. På Gotland har kajplöken använts mycket länge till kajpsoppa. På Öland användes den till smaksättning av kroppkakor och koktes till ”kål” med andra grönsaker.

Tips: Blad av både kajplök och ramslök skärs i centimetertjocka bitar.

Hälsa: All lök innehåller antioxidanter i form av flavonoider men av olika sorter och i varierande mängd.

I säsong: april – maj på Gotland, Öland, i Bohuslän och Uppland.

Rabarber
Rabarber har frisk, syrlig smak och är god i kompott, kräm, marmelad, saft, chutney och paj. Man kan också koka saft på rabarber. Smaken är mycket syrlig, varför man oftast använder rejält med socker vid tillagningen. De passar även utmärkt att kombinera med andra frukter och bär, till exempel jordgubbar.

Tips: Skölj rabarberstängerna och skär dem i centimeterstora bitar. Ytterst på stängerna finns grövre trådar - skala bort det yttersta skiktet med en kniv. Rabarber ska inte tillagas i aluminiumkärl, då oxalsyran i rabarberna frigör aluminium.Om du förvarar rabarbersstjälkar i plast i kylskåpet håller de sig i en vecka. Det går bra att frysa rabarberna. Smidigast är att skära dem i bitar och förpacka i portionspåsar.

Hälsa: Rabarber är rik på kalcium och innehåller kostfibrer och C-vitamin.

I säsong: april – augusti i Sverige

Andra frukter och grönsaker som det finns mycket av just nu
Clementin
Kålrot

Isbergssallad

Granatäpple

Kålrot

Nässlor

Rabarber