Henkas smoothie

Du behöver

  • Blåbär/banan
  • Yoghurt 0.5% naturell 2.5dl
  • Isbitar 2-4bit
  • Blåbär(frysta eller färska) 0.5dl
  • Banan 0.5
  • (här behövs inget socker pga av bananen är söt)
  • 151kcal/10gr prot.1.4gr fett, 24gr KH E%: 27prot, 8fett, 65KH
  • Jordgubb/kanel
  • Yoghurt 0.5% naturell 2.5dl
  • Isbitar 2-4bit
  • Jordgubbar 0.5-1dl
  • Kanel 1tsk
  • Fruktsocker 2tsk
  • 186kcal/11gr prot.1.9gr fett, 31gr KH E%: 23prot, 9fett, 68KH

Gör så här

  1. Smoothie är det perfekta godiset eller efterrätten som håller måttet.
  2. Få kcal och långsamt GI, den går snabbt och lätt Hitta på dina egna recept med frukt och bär.
  3. Smootien är långsam(GI) om inte banan tillsätts, pga proteinet i yoghurten, en bra mellan/ kvällsdrink.
  4. Dessa drinkar går alla att tillsätta extra proteinpulver så blir det en super kvällsdrink!(+80kcal vid 20gr rent proteinpulver)
  5. Mixa hela drinken först lägg sen i pulvret, ett super korttag, några sekunder, så blir inte drinken för tjock.
  6. Använd ALLTID osötade bär, om ni vill ha det sötare så använd fruktsocker.
  7. Fruktsockret kan tillsättas efter tycke och smak, tänk på att det är ca 2ggr så sött som vanligt vitt socker..
  8. Ett långsamt socker som passerar levern innan det går ut i blodet, levern lagrar det som behövs som glykogen resten skickas ut i blodet.
  9. Alltså långsamt, GI 27.
  10. TIPS:
  11. Börja alltid med de blöta ingredienserna
  12. Ta varsamt med fruktsocker
  13. Protein sist i, i några sekunder
  14. Ha alltid frysta bär hemma i frysen
Visa mer
Kommentera receptet
Kökets box

Fler goda recept