Visar recept: Green kitchen stories

Även om det inte står så på våra bokomslag eller på vår blogg, så har vi sedan starten haft som mål att göra grönt sexigare. Vi vill få fler att äta grönsaker genom att visa hur vackra de är och hur underbart de smakar. Vi tror att denna smoothie visar just det. Den är fullsmockad med grönkål och avokado men smakar ändå väldigt sött och fruktigt och ser dessutom ganska fantastisk ut med sina olika lager. Den skulle lika gärna kunna utgöra desserten vid en finare middag, som serveras till frukost en grå tisdagsmorgon – så mångsidig och lättgjord är den! /Green kitchen stories
Denna flytande version av den klassiska jordnötssmör- och syltsmörgåsen är en ren uppenbarelse! Den är lätt att göra och löjligt läcker. Jordgubbarna skapar en vacker, marmorerad effekt, medan limen bidrar med en fräsch twist. Det kanske verkar enklare att bara slänga ner jordgubbarna i mixern tillsammans med övriga ingredienser, men var vänlig och respektera lagren, det är de som tar den här milkshaken till nya höjder. /Green kitchen stories
WOW
Grön återfuktare efter konditionsträning. Selleri har antiinflammatoriska egenskaper och är en viktig natriumkälla, medan bananer är rika på kalium och spenat innehåller mycket magnesium – och samtliga är elektrolyter som du förlorar när du svettas. Tillsammans med det återfuktande kokosvattnet och proteinet från ärtpulvret är de perfekta ingredienser för att hjälpa kroppen att återhämta sig och bli återfuktad efter ett träningspass. Limen och ingefäran ger smaken ett friskt lyft. /Green kitchen stories
Att vi bor i ett land med olika årstider innebär att vi under vintermånaderna nästan enbart har tillgång till importerade frukter och grönsaker. Därför ser vi alltid till att fylla frysen med massor av svenska bär så att vi åtminstone kan göra läckra smoothies året runt. Bär har låg sockerhalt, innehåller massor av antioxidanter (som skyddar våra celler från skador orsakade av fria radikaler) och är en av våra favoritingredienser, inte bara i smoothies. I den här smoothien använder vi helt enkelt en påse med blandade bär (oftast en blandning av jordgubbar, hallon, blåbär och svarta vinbär) tillsammans med en avokado för krämighet, ingefära för lite sting, apelsin som sötning och fänkål för sina nyttiga renande egenskaper. Men det betyder inte att den smakar nyttigt, bara väldigt fräscht! Du kan alltid tillsätta en banan om du föredrar en sötare smoothie. /Green kitchen stories
Vår kylda smoothieversion av en morgoncappuccino innehåller dadlar för sötma, en aning kakao och lite havregryn för att göra den tjockare och mer mättande så att du står dig längre på den. Den är en ren njutning att dricka och har en mycket rund smak. Vi lämnar lite spelrum här för mängden espresso och dadlar så att du kan göra den så stark eller söt som du vill. Varma sommarmorgnar fyller vi våra glas med is innan vi häller över smoothien och får då en läcker variant på iskaffe. /Green kitchen stories
Det dröjde många år innan jag fick reda på att de härliga, väldoftande sötsakerna som jag hade ätit hemma hette laddu, trots att jag mycket väl visste hur goda de var. En vän och jag satt på ett tåg från Mumbai till norra Rajasthan när vi upptäckte hur fräcka och samtidigt vänliga medresenärer kan vara i Indien. Ena minuten stjäl de ens sittplats medan man tar en bensträckare och två minuter senare bjuder de på ett smakprov på frugans hemlagade godsaker. Först när jag flera år senare hittade laddu i vår hälsokostaffär kom jag ihåg smaken av smör och rostat kikärtsmjöl och fick reda på namnet. Det är lustigt hur långt bort man söker sig för att smaka på något som fanns runt hörnet hela tiden. Vi har format smeten till rutor, men det går lika bra att rulla den till bollar. /David
  • 40 m
Det är en vanlig missuppfattning att man bara kan lägga in 2 stekta halloumiskivor i ett hamburgerbröd, fylla det med lite färsk gurka, tomat och sallad och kalla det för halloumiburgare. Jag erkänner villigt att det är en snabblagad och läcker rätt, men en burgare? Nix. Testa i stället att grovriva halloumi med morot, zucchini och lite färsk mynta, forma till burgare och stek i en stekpanna i några minuter. Då får du en riktig halloumiburgare. Vi fick idén till de här burgarna i ett matstånd i på en av Londons söndagsmarknader. Där serverades de nästan på samma sätt som här, i ett kålblad och med en yoghurtdressing, men man kan också slå på stor med klassiska hamburgerbröd. Eftersom burgarna endast innehåller grönsaker och ost kan de först upplevas som lite knepiga att forma, men så fort de värms på i pannan kommer osten att smälta och hålla ihop dem fint. /Luise
  • 25 m