I samarbete med Abba

Den här fisken bör du äta mer av!

Vi snackar om sillen!
Precis som alla feta fiskar är sill bra för både hjärta och själ. Sillen är full med D-vitamin och omega-3 som gör gott för din kropp. Men sill är inte bara nyttigt, utan sill är också perfekt om du vill göra ett bra miljöval.

Ät gärna fisk tre gånger i veckan, och variera mellan mager och fet fisk. Så lyder kostråden för en optimal hälsa. Våra favoriter på middagsbordet är torsk och lax som lockar med både smak och konsistens.
Vi äter generellt mycket stora fiskar som tar lång tid att växa till sig. Ät lax och torsk, men ät gärna varierat så minskar trycket på några få arter. 
Sill, tonfisk, rödspätta, hälleflundra, makrill, kolja, gråsej, gös, öring och skarpsill är andra goda fiskar på middagsbordet.

Välj småfisk och sill
Utöver lax och torsk är sill en av svenskarnas favoritfiskar, men oftast hamnar den på bordet endast vid våra svenska högtider. Sill är fullproppad med D-vitamin och omega-3 och lämnar dessutom det lägsta koldioxidavtryck av alla fiskar. En riktig superfisk med andra ord och som bör uppskattas och avnjutas oftare än tillsammans med en nubbe på kalaset. 

Välj alltid MSC-märkt sill

KRAV- eller MSC-märkningen garanterar att fisk fångats på ett hållbart sätt där havets resurser bevaras och havsmiljön påverkas så lite som möjligt. Du kan med gott samvete fylla tallriken med sill från Abba! Att fiska hållbart och miljövänligt är en viktig fråga för Abba, där hela sillsortiment är MSC-märkt.


Tycker du det är svårt att laga fisk? Här får du tips & trix hur du lyckas med fisken.
Alla de här nyttigheterna får du i dig om du äter fisk.
Svårt att veta skillnaden på matjessill, sill, ansjovis och strömming? Här är svaret!

I samarbete med Abba

Abba tipsar: Testa något nytt med sill