"Jag vill ha skaldjur och champagne"

"Jag vill ha skaldjur och champagne"

GI-gurun Ola Lauritzson berättar här om hur du både kan äta gott och nyttigt under julhelgen. Dessutom berättar han om sin nyårsresa samt avslöjar vad han unnar sig trots att det är svartlistat inom GI.

Vad äter/dricker du helst på julbordet?
– Jag älskar sill så det blir det mycket av och det är helt okej ur GI-synpunkt så länge man försöker undvika inläggningarna, eller snarare inte tar för mycket utan fokuserar mer på sillen och minskar ner på såsen. Sedan hör även lutfisk och torsk till favoriterna och det kan man ju äta mycket av utan dåligt samvete. När det gäller dryck blir det vin samt en och annan snaps,och jag kan även unna mig en öl.

Följer du dina tips slaviskt?
– Nja, jag kan väl tänja lite på gränserna. Både risgrynsgröt och Janssons frestelse kan ju slinka ner eftersom jag är väldigt förtjust i båda dessa. Men det handlar ju om att äta med måtta.Dessutom kan man göra nyttigare variationer av de flesta rätter,som exempelvis Janssons frestelse med zucchini. Ett annat tips som jag själv fick nyligen är att göra gröten på ris à la Malta med keso, grädde samt äkta vaniljstång, och toppa detta med varma hallon och eventuellt lite arrak för mer smak.
– Jag vill dock understryka att den som vill äta GI-riktigt faktiskt kan äta det mesta på julbordet. Det är några saker man ska försöka undvika, såsom glögg, öl, mumma, vörtbröd, gröt och sillinläggningar. Men jag kan lova att även om man håller sig borta från detta så kommer man garanterat att bli mätt. Så för alla som vet att de brukar känna av en viss viktstress i januari är detta enkla handgrepp för att kunna navigera smärtfritt på julbordet och äta nyttigare.

Hur firar du jul i år?
– Jag ska faktiskt åka på kryssning i Karibien tillsammans med mina föräldrar. Jag är lite nervös för kryssningar handlar ju mycket om att äta god mat. Dessutom vet jag ju inte vad som serveras men det lär ju i alla fall inte vara svenskt julbord. Men det gör ingenting för jag det kommer blir några julbord innan jag åker. Dock brukar vi inte äta julmat på själva julafton i min familj. Jag kommer ju från en liten fiskeby utanför Helsingborg och där serveras det torsk, kokt potatis och senapssås på julafton.

Och vad händer på nyår?
– Jag firar nyår hos vänner i Florida, så jag vet inte vad det blir för mat i år. Men får jag välja så vill jag ha skaldjur och champagne, gärna ostron och gratinerad hummer, det är mat man kan äta hur mycket som helstav.

Slutligen söta advent då, ska man stå över lussefikat helt om man lever enligt GI?
– Advent kan man göra onyttig eller så väljer man ett lite sundare alternativ. Istället för sötsliskig glögg kan man göra egen sockerfri glögg eller köpa vitvinsglögg med mindre socker i.Egen glögg gör man lätt på rödvin spetsat med exempelvis konjak och kryddor som exempelvis nejlika och kanel. Det är ett mer naturligt alternativ, mer åt glühweinhållet, något jag för övrigt älskar. När det gäller lussebullarna kan man baka dessa med dinkelmjöl, vilket gör dem lite bättre ur GI-synpunkt och istället för russin som är fulla med druvsocker kan man välja torkade aprikoser. Dessutom så kan man ju ställa framskålar med nötter, bäst är det såklart om man får knäcka dem själv för då slevar man inte in flera nävar i munnen. Torkad frukt och mörk choklad är också bra, chokladbräck är min favorit. Fast givetvis ska man inte gå för långt i alla detta, en pepparkaka och lite glögg är ju helt okej,det är ju mängden man stoppar i sig som är det viktigaste.

Personligt

Namn: Ola Lauritzson
Ålder: 34 år
Familj: Sambo
Bor: Stockholm
Aktuell med: Nya boken ”Gå ner i vikt – mina samlade erfarenheter av GI-metoden” som kommer i januari.

Läs mer om GI här!

Här kan du köpa Olas böcker (ett urval):

Gå ner i vikt med GI-metoden
Våra bästa GI-recept
Allt om GI-metoden- den kompletta guiden till ett smalare liv
Olas bästa GI-drinkar

GI: Undvik på julbordet

• Glögg och pepparkakor
• Julmust, mumma (socker)
• Julöl (maltos)
• Bröd och kex (vetemjöl)
• Vörtbröd (vetemjöl, sirap och russin)
• Janssons frestelse (ugnskokt potatis)
• Dopp i grytan (vörtbröd)
• Bechamelsås (till lutfisken, innehåller vetemjöl)
• Sillag (socker)
• Kokt varm potatis (stärkelse)
• Söt senap, senapssås, gravlaxsås (socker)
• Risgrynsgröt (kokt vitt ris) och saftsås (socker)
• Knäck (socker, sirap) kola (socker, sirap) dadlar (mycket söta), ris à la malta (se gröt), småkakor (socker, vetemjöl), tårtor (socker, vetemjöl), fruktsallad i sockerlag chokladgodis av ljus choklad (socker)

Här hittar du recept på GI-vänligt julbord!